't Is zover: Paars definitief geestesziek

Tue Mar 26 15:38:17 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Bernard Aris <B.Aris at tk.parlement.nl> schreef over 'partij-stoppende
 naam-registraties':
>(...) in Den Haag (...) registreerde drie jaar geleden Michel Dufresne
>(...) de naam "Leefbaar Den Haag" . Begin 2002 kreeg hij onenigheid met
>de Stadspartij waarop Dufresne (...) alsnog een "Leefbaar Den Haag"-
>kandidatenlijst opstelden, (...). Wat bleek op de uitslagenavond: (...)
>ondanks zijn uiterlijk op het slotdebat stemden duizenden Hagenezen blind
>op de lijst "Leefbaar Den Haag", die daardoor moeiteloos 4 zetels kreeg;
>D66 kon zich met hard werken en sappelen op 3 handhaven.

 Dat is op zich heel sneu. Maar het is geen oneigenlijke daad.

>DAT Is HET "LEEFBAAR"-EFFECT WAAR ZE IN BV. OSS BANG VOOR ZIJN,  want die
>truc kan dus iedereen, van welke politieke kleur ook, uithalen.
 (...)
>Ze hebben in Oss met de SP al extremisten in de raad; ik geef ze gelijk
>dat ze er geen andere mogelijke extremisten onder de geruststellende naam
>"leefbaar Oss"bij willen.

 Maar of er al dan niet zo'n partij komt, daar GAAT men niet over. Men gaat
 over de eigen partij en nergens anders over. Als landelijke partijen locaal
 in 'Leefbaar' gaan samenwerken dan kan ik er ergens nog wel vrede mee
 hebben. Maar nu heeft men de naam gekaapt om te voorkomen dat men concuren-
 tie krijgt van een locale partij 'Leefbaar Oss'. Want men vreest om van zo'n
 club (die er dus helemaal niet is) genadeloos op z'n donder te krijgen. Dat
 is te waanzinnig voor woorden, dat is pure paranoia.

 Keer het nu eens om, Bernard...

 Stel iemand van 'Leefbaar Nergenshuizen' zet in zijn gemeente -waar D66
 geen afdeling heeft- de partij 'D66 Nergenshuizen' op om concurentie uit
 D66-kring vroegtijdig de kop in te drukken. Mag dat dan ook ?