Privatisering stop

Thu Mar 21 16:04:15 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Het dringt hier kennelijk nog niet door dat een privaat monopolie veel
erger is dan een staatsmonopolie. Daarzijn inmiddels de meeste economen het
wel over eens. Nu kun je discussieren of een vliegveld een monopolie zal
worden of niet. maar dat is hier niet het geval. Volgens mij heeft een
vliegveld veel karakteristieken van een uiteindelijk monopolie.  Dat zal er
dus ontstaan bij vrije marktwerking. En het gaat hier niet om het
winkelcentrum.... maar om het vliegveld.....

Een vergelijking met andere europese mainporten.... Tja... Ik ga niet naar
Budapest om met het vliegtuig vervolgens ergens heen te vliegen. Dus die
concurrentie is er niet echt.... Ik zit toch redelijk vast aan Schiphol.
misschien nog een enkel Duits Vliegveld. Maar grote kans dat uiteindelijk
een maatschappij meerdere mainports zal beheersen via overkopen/fusies
etc.... en dan....

En in Amerika zijn ze in verschillende staten al druk doende met
nationaliseren hoor. Dus zo raar is het nu ook weer niet. Ze hebben daar
hun lessen geleerd met verschillende energiemonopolies... Duurdere prijs en
mindere kwaliteit.... Het spanningsveld tussen klant en aandeelhouder slaat
nu eenmaal bij een monopolist.... en waarschijnlijk ook wel bij
oligopolisten, sneller door ten faveure van de aandeelhouder...de klant kan
toch niet weg he....

En er werd een voorbeeld gegeven van de Griek... Easy Jet.... Verkeerd
voorbeeld natuurlijk. Bij mijn weten heeft die Griek een
vliegtuigmaatschappij en geen vliegveld..... Dus een heel ander produkt....

En Sweder zou je in ieder geval ook waarschuwen voor private monopolies...
Zullen we de discussie dus maar verkleinen tot of een vliegveld karakters
heeft van een monopolist.... Is de toetreding tot die markt erg
open/makkelijketc... toegankelijk..... Kan ik morgen een vliegveld
beginnen? een concurrent voor Schiphol...dus in de buurt?
Ik meen dat dat nog knap lastig was... Dus die markt is al niet zo open als
jullie doen vermoeden.....

Groet Joris van den Wittenboer