ZZ en de maskers

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Tue Mar 19 02:26:42 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik las vanavond in NRC, dat Fortuyn na zijn boek nu ook een program heeft opgemaakt, die jammer voor de kopers, wel afwijkt van zijn boek (gelukkig was mijn boekenkast al te vol voor het boek van Pim), en welke we terug kunnen lezen op www.lijst-pimfortuyn.nl onder de pakkende naam Naar een Zorgzame, Zorgvuldige samenleving (vandaar ZZ, de maskers zijn jeugdherinneringen). Het is toch allemaal weer anders.

Laten wij niet vervallen in Jip en Janneke stijl en Pim hooguit vergelijken met Peerke en zijn kameraden (dat boek liep toch ook al vrij snel heel slecht af met de hoofdrolspeler door een soort aids avant la lettre?).

Ondertussen zag ik in Nova de PvdA dame, die niet met Pim in zee wil, of andersom. Gelukkig heft Mea van Ravesteyn hier de enige juiste keuze gemaakt: niet, vooral niet meedoen. Niet bedoeld als cordonne sanitaire, wel voor onze opstelling: pragmatisme is geen opportunisme.

Over de Rotterdamse collegeonderhandelingen wil ik tot slot nog opmerken, dat de diverse strategieen van de onderhandelende partijen beter te begrijpen zijn na lezing van het boek Achterkant Stadhuis van Rene Verhulst, nu CDA wethouder in Utrecht, waarin hij vrij gedetaileerd beschreven heeft, hoe de CDA in collegeonderhandelingen opereerde (zoek altijd een vriendje, toen was dat tegenover Leefbaar Utrecht de VVD) en dacht, en dat doet me zeer sterk lijken op de huidige onderhandelingen in Rottedam, waar de CDA lijsttrekker eigenlijk hetzelfde doet, maar nu met de PvdA als vriendje.

Groet,

Tjerk,

die overigens nog steeds tevreden is met de rol van Kees Kooistra namens D66 in opgemeld boek.