D66 in Nijmegen en de politieke situatie daar

Ramon Barends (D66) r_barendsd66 at HOTMAIL.COM
Mon Mar 18 20:16:37 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Zoals beloofd een analyse rond de Nijmeegse politiek en D66.

====
1998
====

D66 had 2 wethouders en 5 gewone raadsleden in 1994-98. In 1998 is D66
gezakt naar 2, daar waar elders 4 zetels overbleven van de 7. Reden ?  De
vele ruzies (zie vorig mailtje over Nijmegen Nu/Van Hees).

De wethouder van Milieu, Verkeer en Veiligheid stapte voortijdig van de
lijst af alsmede een oud-fractievoorzitter. Na de verkiezingen kwam er geen
een van de zittende raadsleden terug. De enige die bleven waren 2
steunfractieleden die te laag op de lijst stonden (Hayke Veldman en Willem
vd Heuvel). De laatste was tevens fractiemedewerker.

=====================
De raadsperiode 98-02
=====================

Willem en Hayke zijn tussentijds beide gestopt met hun werk. Hayke is naar
de VVD en Willem naar de PVDA overgestapt.

Ben van Hees is overgestapt naar Nijmegen Nu, de partij die hij zelf heeft
opgericht.

Wil Wellen, de andere D66-wethouder uit 94-98 (van Cultuur, Organisatie,
Bestuurlijke vernieuwing en Ambtenarenzaken), is inmiddels ook opgestapt als
lid van D66.

De oude raadsleden lijken van de aardbodem verdwenen. Een was nog lid van
het Waterschap en is daar uitgestemd.

Ikzelf ben na veel ruzie werkzaam geworden bij de Stadspartij Leefbaar
Nijmegen, en ben nu in correspondentie over mijn lidmaatschap van D66 met de
LB. Ik heb me gedistancieerd van de vorige en de huidige fractie van D66 en
dat is bij alle partijen bekend.

======
060302
======

En toen kwamen de verkiezingen:

GL werd grootste partij met 9. PvdA is ietsje gezakt maar behield de 8
zetels. CDA was 7 werd 5. SP bleef 6, zakte licht in percentage. VVD verloor
1 zetel, werd 4. D66 werd gehalveerd naar 1. SLN steeg naar 3 zetels (was
1). Verenigde Seniorenpartij steeg van 1 naar 2. NijmegenNu is nieuw met 1
zetel.

Wilem en Hayke hebben die nieuwe raad niet gehaad. Willem stond niet op de
lijst. Hayke wel, maar niet hoog genoeg.

De oud wethouder Milieu/Verkeer stond ook op de lijst van de VVD, en heeft
het ook niet gehaald.

========
En nu...
========

Het college PVDA/CDA/VVD wat zat heeft niet genoeg zetels. GL is nu aan het
formeren.

groet!
Ramon

Download MSN Explorer gratis van http://explorer.msn.nl/intl.asp.