gedogen

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Fri Mar 15 02:13:53 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

wop ates wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Beste Mark,
>
> Je vraagt om discussie. Nou ik ben het totaal oneens met je streven naar
> een actieve participatie van burgers. Daar is niks tegen, zelfs
> burgerplicht geloof ik, als je iets ziet wat mis is dien je dat te
> melden, maar je kunt en mag daar niet op vertrouwen als eindoplossing.

Wop,

Ik mis waarom je het oneens bent en ook Mark heeft het niet voorgesteld
als een eindoplossing.

> We hebben als gemeenschap, heel lang geleden, de macht om ons te bewaren
> voor droefenis van allerlei aard overgedragen aan de, 'overheid', laten
> we dat a.u.b. zo laten.

Die overdracht is ook aan herziening toe.

>Jij bent bang voor een politiestaat, mij
> overvalt een veel grotere angst als elke idioot onder het mom van
> actieve participatie z'n eigen wetjes kan gaan afdwingen.

Het is niet de bedoeling de democratie af te schaffen, maar juist te
versterken.
De filisterij is soms ook bij bestuurders terug te vinden en die het
bestuursapparaat gebruiken voor eigen doeleinden. Democratische controle
heeft juist tot doel dergelijke te voorkomen.

Dan moet wel helder en duidelijk zijn waar die beslissingen worden
genomen en op basis waarvan. Zonder een dergelijke transparantie is de
democratische controle juist onmogelijk.

De bestuurscultuur Volendam maakt juist duidelijk dat de democratische
controle niet (meer) of in onvoldoende mate plaats vond. Een dergelijke
bestuurscultuur gedijt juist als de burger niet participeert.

Dat in de bestuurlijke vernieuwing de rol van de burger in het totaal
proces zo weinig aan bod komt is dan ook opmerkelijk.

Henk Elegeert