vooruit kijken!!

G.W.C. van den Berg gwc.berg at WXS.NL
Thu Mar 14 23:28:21 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mijn hypothese dat Pim aandacht vraagt en vervolgens als hij de aandacht
heeft zijn standpunt gaat relativeren wordt bevestigd door het debat tijdens
Den Haag Vandaag. Prof Heertje confronteert hem met zijn republikeinse
opvatting. Geen haar op het hoofd van Fortuyn denkt er over de monarchie af
te schaffen. Fortuyn wint. Hij heeft de lachers op zijn hand? Vervolgens
stapt hij moeiteloos over op de gekozen minister president, hetgeen het
koningshuis in een andere positie brengt. Daarin toont hij zich republikein.
Via een omweg bereikt hij zijn doel, hoewel is dat zijn doel?

Volgens mij moet je psychiater zijn om het uiteindelijk van Fortuyn te
kunnen winnen. Dit belooft weinig goeds voor het regenteske Den Haag van de
gesettelde partijen.

Met vriendelijke groeten,

Gerard van den Berg

P.S. Heb je gezien Hein hoe hij het item van zich geen professor mogen
noemen weet uit te buiten in zijn voordeel? Fortuyn pak je niet door een een
beroep te doen op de algemeen geldende norm. Hij is schaamteloos en
onaantastbaar. Ga dit echter niet rond bazuinen want dan verlies je kiezers.
Alles wat je tegen Fortuyn zegt, zeg je tegen 33% van het Nederlandse volk.
Misschien is dat de beste strategie. Besef dat alles wat je tegen en over
Fortuyn zegt, je tegen en over een derde van het Nederlandse volk zegt. Als
je aardig doet tegen Fortuyn, dan doe je aardig tegen een derde van de
kiezers. Fortuyn is het Nederlandse volk en probeer hem voor je te winnen.

Maar toch, Heertje heeft mijn sympathie.
Is sympathie genoeg om kiezers te winnen? Niet op korte termijn.
Misschien heeft Marcel van Dam een punt. Nederigheid is misschien de
remedie.

De