Dittrich en de vaste boekenprijs

Mark Koek mark at KOEK.NET
Thu Mar 14 13:41:38 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Van http://www.d66.nl/nieuws/tknieuws/archief/000285.html:

> 12-03-2002 - De fracties van D66 en Groenlinks maken
> vandaag het voorontwerp bekend van een
> initiatiefwetsvoorstel dat de vaste boekenprijs in de wet
> verankert. "Met cultuur moet je behoedzaam omgaan.
> Opheffing van de vaste boekenprijs leidt tot vermindering
> van het aantal boeken dat uitgegeven wordt, tot sluiting
> van boekenwinkels en tot benadeling van de lezer", aldus
> de initiatiefnemers.

Niet fijn dat Dittrich de partij op deze manier probeert vast te pinnen op
een punt waarvan hij alleen met gebruikmaking van zijn persoonlijke status
als kamerlid (en de verwarring die over details van de hierover ingediende
amendementen bestond) op het nippertje kon voorkomen dat het uit het
verkiezingsprogramma werd geschrapt.

In verkiezingstijd tamboereren op een onderwerp waar de partij intern sterk
over verdeeld is... Niet erg handig. GroenLinks vindt dit natuurlijk
prachtig, dat snap ik wel, maar dat juist D66 met zo'n punt komt vind ik
genant.

De vaste boekenprijs is een affront voor de keuzevrijheid waar D66 toch juist
voor staat.

We zullen hier in de toekomst nog reparatiewerk aan hebben.

Mark