WAO

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Thu Mar 14 03:34:33 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik voel me wat ongemakkelijk bij de huidige WAO discussies. Volgens mij is het een hype, waarbij niet of nauwelijiks over de achtergronden wordt gesproken.

De huidige werknemer heeft nog maar een beperkte aanspraak op een Wao uitkering, afhankelijk van zijn arbeidsverleden. De uitkering gaat in na 52 weken ziektewet en als je ouder bent dan 33. Na een paar jaar wordt het een bijstandsuitkering (althans qua omvang).
Of je kanker hebt, tijdens het werk van een steiger gevallen bent, of gewoon moe, het maakt niet uit.

Als je geen werknemer bent, dus ondernemer, ook al ben je een marginale vrije beroepsbeoefenaar, dan krijg je de eerste 52 weken helemaal niets (behoudens een enkele uitzonderlijke Van Lunteren verhouding)  en daarna 70% van het minimuminkomen, maximaal!.

De oude volksverzekering, de AAW is afgeschaft, dus nu ben je als individu afhankelijk van je status: Ben je werknemer en je krijgt een ziekte, dan betaalt eerst je werrkgever een jaarlang 70 of 100% van je salaris door (afhankelijk van de CAO) en daarna krijg je met een beetje massel nog een aantal jaren 70% van je norminkomen.

Ben je freelancer of kleine zelfstandige, dan krijg je het eerste jaar helemaal niets, en daarna maximaal 70% van het minimum, voor zover je WAZplichtg bent.  En dan wordt er wel degelijk gekeken naar de causaliteit: was het ongemak te vermeiden geweest, dan zeker geen uitkering!
( de ondernemer, freelancer of vrije beropesbeoefenaar met kanker kan dus maar op heel weinig steun van de overheid rekenen!)

Over de grondslagen van financiering en uitbetaling van de WAO mag dus best eens gediscussieerd worden. Daar hebben we Pim niet voor nodig noch zijn roos (moet hij maar Head and Sholder gebruiken!). En ook geen werkgevers- en werknemerscompromis. Ik kan me Bert Bakker nog herinneren naast Alex Rinnooy Kan in Zeezicht in Utrecht, toen er voor het eerst een soort sociale zekerheidswerkgroep bij elkaar kwam: de partij schreef direkte aansluiting bij de partners voor. Ik heb toen al mijn twijfels geuit.

Tjerk