Voorkeurstemmen

Herman Beun Herman.Beun at YUCOM.BE
Wed Mar 13 15:05:39 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ad Huikeshoven schreef:

> Een kandidaat die bij verkiezingen tegenwoordig een kwart van de
> kiesdeler haalt heeft al zo’n beetje recht op één zetel.
[...]
> Als Hein bijvoorbeeld voldoende voorkeurstemmen haalt is ie verkozen.

Inderdaad, met slechts een kwart van het aantal stemmen benodigd voor
één zetel. En dat is dus belachelijk. Ik begrijp dus echt niet waarom
onze partij die drempel (die dus al veel lager ligt dan reëel is) ook
nog eens een keer wil verlagen.

> Nederland kent reeds 18 kiesdistricten. Partijen/kiesverenigingen
> mogen met verschillende kandidatenlijsten per kiesdistrict
> deelnemen aan de Tweede Kamer verkiezingen. Waarom D66 dat niet
> doet is me een raadsel.

Mij niet: een gecentraliseerde campagne is immers veel goedkoper en
makkelijker. Dus als je dus de keus hebt, kies je daarvoor.

Bovendien worden bij het tellen de stemmen van alle districten nog
steeds samen genomen. Als je dus campagne voert in je eigen district
concurreer je toch nog steeds met partijen en kandidaten uit andere
districten. In normale districtenstelsels ligt het aantal zetels per
district van tevoren vast, zodat je alleen hoeft te concurreren met
kandidaten binnen je eigen district. Dan krijg je dus ook veel eerder
een op die kiezers gerichte campagne.

> Hangt misschien samen met dat onbegrijpelijke d’Hondtsysteem. Is dat
> systeem geregeld in de Kieswet of in andere wet- of regelgeving? Wie
> legt het eens uit, citeert de correcte huidige wet- en regelgeving (De
> Kieswet is onlangs weer eens stevig gewijzigd.)

Kieswet: http://wetten.sdu.nl/cgi-bin/showlaw/vkey=W0353S1/flags=-/

Relevant voor het door Mark Giebels genoemde voorbeeld van Nijmegen is
artikel P 7, dat o.a. zegt:

"1. De overblijvende zetels, die restzetels worden genoemd, worden,
indien het aantal te verdelen zetels negentien of meer bedraagt,
achtereenvolgens toegewezen aan de lijsten die na toewijzing van de
zetel het grootste gemiddelde aantal stemmen per toegewezen zetel
hebben. Indien gemiddelden gelijk zijn, beslist zo nodig het lot. "

Nijmegen heeft 39 zetels in de gemeenteraad (in mijn eerdere mail noemde
ik 48, dat klopte niet). Kiesdeler voor één zetel is dus 2.564%. Dat
leverde voor zowel D66 als VSP meteen 1 zetel op. Vervolgens worden
restzetels toegewezen. De eerste restzetel gaat naar de partij die, na
toewijzing van die zetel, het hoogste aantal stemmen per zetel heeft. De
volgende opnieuw, enz. (1). Op grond hiervan zou D66 dus een of twee
zetels gehad moeten hebben en VSP maar een - in elk geval niet andersom.
Ik hoop dus maar dat de uitslag die Mark citeerde een drukfout was...

(1): Dit proces geeft grote partijen een grotere kans op restzetels,
omdat daarvoor na toewijzing van een extra zetel de marginale
verandering in het aantal stemmen per zetel het kleinst is. Vb: Stel er
zijn 20000 stemmen uitgebracht voor 20 zetels, de kiesdeler is dus 1000
stemmen/zetel. Voor de toekenning van restzetels heeft partij A, die
10100 stemmen kreeg, tien zetels, en partij B, die er 1010 kreeg, nog
maar 1. Toekenning van een extra zetel aan partij A betekent dat die
partij van 1010 naar 918 stemmen per zetel gaat. Toekenning van een
extra zetel aan B betekent dat die partij keldert van 1010 naar slechts
505 stemmen per zetel. De kans dat partij A restzetels krijgt toebedeeld
is dus veel groter dan de kans dat B die krijgt.

Herman Beun                   http://home.tiscali.nl/~chbeun/
Herman.Beun at yucom.be                      Brussel, Vlaanderen
European Parliament, ELDR (NL-D66), http://www.vanderlaan.net
*representative democracy is a contradiction in 4 year terms*