Voorkeurstemmen

edebets1 at EURONET.NL edebets1 at EURONET.NL
Wed Mar 13 14:04:18 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Quoting Ad Huikeshoven <adhuikeshoven at wanadoo.nl>:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Democraten!
>
> Een kandidaat die bij verkiezingen tegenwoordig een kwart van de
> kiesdeler haalt heeft al zo’n beetje recht op één zetel. Hetgeen
> overigens niet betekent dat een partij/kandidatenlijst meer zetels gaat
> krijgen dan het totaal aantal stemmen op alle kandidaten gedeeld door de
> kiesdeler. Een verkozen kandidaat krijgt van het centraal stembureau een
> brief met de vraag of de kandidaat van plan is de zetel in te nemen of
> af te staan aan een ander op de kandidatenlijst.
>
> Herman schreef:

> [...]
======================================

Ad,

Ik denk dat D66 geen druk zal uitoefenen op enig kandidaat die met
voorkeurstemmen gekozen wordt. Ik illustreer dat aan de hand van het voorbeeld
Joekes. VVD- dissident Theo Joekes werd door de partijtop indertijd op
een "onverkiesbare" plaats op de lijst gezet. Door een landelijke
voorkeursactie waarbij iedereen die op de VVD wilde gaan stemmen opgeroepen
werd om op Theo Joekes te gaan stemmen, haalde hij genoeg stemmen voor twee
zetels binnen (2x de kiesdeler). Joekes kwam dus in de kamer.
Het voorbeeld Joekes staat niet op zichzelf:
Op 6 Maart kreeg de "lijstduwster" van de VVD in Zaanstad dankzij een
voorkeursactie genoeg stemmen voor 1 zetel, dank zij een voorkeursactie en
enigszins tot haar eigen verbazing.

Als een kandidaat van D66, in ons voorbeeld Hein, ook een voorkeursactie laat
ontketenen en hij genoeg stemmen voor een zetel haalt, dan moet de partij
verdomd goede argumenten hebben om Hein onder druk te zetten zijn zetel op te
geven voor iemand die hoger op de lijst staat, anders gooit D66 haar eigen
glazen in.

Ernst Debets
D66 Zaanstad