Toezicht op de WAO - Rapport IWI over functioneren AD

Ad Huikeshoven adhuikeshoven at WANADOO.NL
Wed Mar 13 13:09:48 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Democraten!

Nog steeds is het rapport van de Inspectie Werk en Inkomen over het
functioneren van de arbeidsdeskundigen (AD) niet verschenen.

Voor zover mijn informatie juist is hebben de uitvoeringsinstellingen
(thans UWV werkmaatschappijen UWV-GAK, UWV-Cadans, UWV-GUO, UWV-SFB,
UWV-USZO) geruime tijd geleden reeds de uitvoering van de wettelijke
verplichte periodieke herkeuringen van WAO-ers gestaakt, omdat ze dat
dweilen-met-de-kraan-open vonden en niet de kwantitatieve of
kwalitatieve capaciteit hadden of hebben om dat werk te kunnen
verrichten.

De grote herkeuringsoperatie van WAO-ers was een groot succes, het
aantal WAO-ers zakte erdoor van 915 duizend naar 785 duizend. Naar mijn
indruk is door het niet uitvoeren van de periodieke herkeuringen het
aantal WAO-ers daardoor weer gestegen van 785 duizend naar bijna een
miljoen nu.

Het WAO-probleem, als het al een probleem is, is eerder een probleem van
ondoelmatige en onrechtmatige uitvoering door de uitvoeringsinstellingen
en een gebrek aan daadwerkelijk onafhankelijk toezicht. De
onafhankelijkheid van het toezicht is tengevolge van wetgeving sinds 1
januari 2002 ernstig ondermijnd.

Voorheen was het Ctsv als ZBO een van de uitvoering onafhankelijke
toezichthouder op de recht- en doelmatigheid van de uitvoering van
sociale verzekeringswetten door uitvoeringsinstellingen die rechtstreeks
rapporteerde aan de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Sinds 1 januari 2002 is door SUWI-wetgeving het Ctsv opgegaan in een
Inspectie Werk en Inkomen, waarbij de Inspecteur-Generaal van de IWI
hiërarchisch valt onder de Secretaris-Generaal van het Ministerie van
Sociale Zaken en Werkgelegenheid. De IG rapporteert niet rechtstreeks
aan de Minister, maar aan de SG.

Die SG vindt het kennelijk om politieke redenen opportuun om rapportages
van een onafhankelijke toezichthouder tegen te houden vanuit zijn
politieke of andere belangen. Die SG houdt ten volle rekening met de
Ministeriële verantwoordelijkheid, door het falen van de uitvoering te
verdoezelen. Of Vermeend speelt een vuil politiek spel.

Ik kan het natuurlijk mis hebben – maar het is echt tijd dat de Tweede
Kamer Commissie Sociale Zaken en Werkgelegenheid een hoorzitting houdt
om de belangrijkste spelers in het veld zelf te horen. Een miljoen
WAO-ers zijn tezamen kennelijk voor één of meer politieke partijen een
zeer interessante electorale doelgroep. Leuke campagnestunt om ze een
net iets hogere uitkering te beloven in de hoop dat ze dan stemmen op
één van de hiervoor bedoelde politieke partijen bij de rechtstreekse
verkiezingen voor de leden van de Tweede Kamer der Staten-Generaal op
woensdag 15 mei aanstaande. Die WAO-ers zijn tezamen bij elkaar namelijk
goed voor pakweg 15 zetels. Over ondermijning van de democratische
rechtsorde gesproken

Met vriendelijke groeten,

Ad Huikeshoven
Vondelstraat 33