gedogen

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Wed Mar 13 00:02:16 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:

> En er zou natuurlijk ook geen drugsoverlast zijn,
> geen illlegalen, etc..... Keep on dreaming Hein. Zoals ik op deze lijst al
> zovaak heb geschreven is de Enschedese ramp geen gevolg van de Nederlandse
> gedoogcultuur, maar van de monopolisering van verantwoordelijkheden door de
> overheid.

Kun je me die eens uitleggen, Mark?
"de monopolisering van verantwoordelijkheden door de overheid"

Ik zie vooral en met name,

- een toename van netwerken die niet transparant zijn, (dus geen
mogelijkheden deze te controleren)
- onduidelijke afbakening,
- onvoldoende terugkoppeling(en),
- controles waarbij de (overheid) plaatsvervangend optreedt,
- steeds vager wordende staatrechtelijke apparaten en hun functie's,
- onduidelijke werking van de democratie,
- onvoldoende participatie van de burger (eenzijdige communicatie)

Het wordt ook voor de burger (kiezer) steeds moeilijker om vast te
stellen met wie of waar men mee van doen heeft, het bestuur, het
staatsrechtelijk apparaat, de politiek, het ambtelijk apparaat, een
belangen groepering etc....

Henk Elegeert