Tegenzin...

G.W.C. van den Berg gwc.berg at WXS.NL
Thu Mar 7 22:32:55 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste mensen,

Pim Fortuyn wist gisteravond in minder dan twee minuten het probleem te
analyseren waarmee de gezondheidszorg sinds jaar en dag kampt. Ook gaf de
oplossingsweg er bij. Even kreeg ik de indruk dat hij het bijna letterlijk
uit ons verkiezingsprogram had gejat. Dijkstal mompelde wat onduidelijke
dingen over concurrentie tussen zorgverzekeraars, waarvan is aangetoond
elders dat dit niet werkt. Als Thom de Graaf het verkiezingsprogramma op dit
punt had gekend, had hij kunnen scoren door dit kenbaar te maken.

In de huidige gezondheidszorg neemt de status van de hulpverlener toe,
naarmate hij verder van het bed verwijderd is. De toename van het budget is
voor een belangrijk deel gaan zitten in het inhuren van adviseurs, het
opzetten van mooie gebouwen en het inzetten van managers die het leven van
de gemiddelde hulpverlener zuur maakt.

Helaas, d66 kan op dit dossier, een van de belangrijkste van deze verkiezing
niet scoren, zonder de eigen minister af te vallen. Wat dat betreft is
zwijgen tijdens de campagne misschien nog wel het beste. Wachten tot het
overgaat om na 15 mei opnieuw te beginnen, maar dan werkelijk radicaal
democratisch. Weg met de regenten, de managers en de dictatuur van het
economisch perspectief ten koste van de menselijke maat.

De WAO kan nog wel een item voor de partij worden. D66 moet het dan echter
wel aandurven door stelling te nemen tegen de tendens om de WAO te willen
afschaffen of te beperken tot arbeidsgelateerde ziekte. Zet de kern van de
verzorgingsstaat op de politieke agenda. De huidige regeling is zo slecht
nog niet. Van de miljoen arbeidsongeschikten is een klein deel volledig
arbeidsongeschikt. Het merendeel werkt en krijgt een uitkering als vangnet
tegen een al te grote terugval in inkomen. De huidige regeling biedt mensen
een uitstekend uitgangspunt om na verloop van tijd naar vermogen deel te
nemen aan het arbeidsproces. Per slot zijn de kosten van de wao duidelijk
afgenomen, ook al neemt het aantal burgers dat er tijdelijk en gedeeltelijk
gebruik van maakt toe.

Met vriendelijke groeten,

Gerard van den Berg

HerevaluAG de probelemn cem