buitengewoon!!!

Frank van der Elst f.vanderelst at DR2ADVIES.NL
Thu Mar 7 11:55:58 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ernst,
Een burgemeester wordt benoemd, mede in belangrijke relatie met zijn of haar
politieke kleur of afkomst, dus er is een stevige relatie met ons
democratische, op politieke partijen gebaseerd, systeem. Een koningin
echter, komt, door het simpele feit dat zij ontstaat in een koninklijk lijf
en daar ook uit wordt geboren (evt. als eerste van de nakomelingen), vanzelf
in haar functie terecht. Daar is dus niets democratisch aan, dus moet zij
ook maar niet gaan stemmen zou je kunnen zeggen, het is dus m.i. minder
problematisch als de koningin/koning inderdaad niet stemt (is dat ook zo
overigens?).
Frank van der Elst