Fortuynlijk Nederland

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Thu Mar 7 02:12:51 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

JeetjeCreetje,

Ik ben net aan het bijkomen van de uitslagen, het verwerken zal meer tijd kosten. Nederland is nog minder geinteresseerd in de politiek, dan ik dacht. Iemand zonder program en kandidaten haalt meer dan 34% van de stemmen in Rotterdam, een partij zonder lijsttrekker en  met nauwelijks een program kan ook zomaar met een zevental vazalen en onze programmapunten de roltrap van de Tweede Kamer bestijgen. Het einde van de politieke partijen komt nu snel in zicht. Eigenlijk was D66 er toen al een voorloper van: geen partij, maar een beweging, met als doel het opblazen van het bestaande bestel. Maar laten we nu toch onze rug nog even recht houden, als partij, want anders glijdt Nederland af. En bij het lijsttrekkerdebat waren ze opeens weer opvallend pro paars: de vijand komt echt van buiten!

Ik maak nu 4 kanttekeningen bij de gemeenteraadsverkiezingen. Zelf woon ik in Utrecht, waar we het huidige effekt al in november 2000 hebben mogen meemaken (vervroegde verkiezingen door een annexatie van omliggende gemeenten), waardoor er vanavond geen verkiezingen waren,morgen presenteert het UN een schaduwverkiezing van haar abbonnees (Ik voorspel: Leefbaar Utrecht zal behoorlijk verliezen).

1. Fortuyn zei in het debat van vanavond, waar hij bij de echte grote jongens mocht aanschuiven (zo vertaal ik zijn enthousiasme en gekakel maar): We zijn politici. Mijn waarneming: Dat is hij niet, hij wil het graag zijn en als zodanig gerespecteerd worden, maar hij beheerst het vak van politicus niet!. En vergeet niet, een vertegenwoordiger in een demokratisch gekozen lichaam als gemeeteraad en Tweede Kamer, oefent een vak uit, als intermediair tussen burger en bestuur, een vak dat je niet zo maar van de ene op de andere dag kan doen.

2. Leefbaar won veel, de uitslag in Rotterdam vind ik zelfs belachelijk, en beangstigend. Maar in Hilversum, waar Leefbaar is begonnen en waar ze twee achtereenvolgende verkiezingswinsten hebben behaald, werd nu verloren, Nagel de TK in als lijsttrekker, waarmee hij het oude Latijnse gezegde Nomen est Omen weer inhoudt gaat geven (Nagel aan een doodskist bijvoorbeeld), maar daar zijn ze dus bekomen van het Leefbaar festival. Als gezegd, politiek is een vak, en dat vereist training, ervaring en gezond verstand. Leefbaar kan dat kennelijk niet waarmaken, want de burger heeft zijn eigen vak, geen tijd voor de nota's en het overleg  en geeft een ander zijn vertrouwen. Dat vertrouwen moet waargemaakt worden, anders krijg je de volgende keer geen stem meer.

3. Ik ben er dan ook van overtuigd , dat Henk Westbroek en Broos Snertz (welke laatste ik op het eerste podium in de politiek geholpen heb) met hun Leefbaar Utrecht nu de helft van hun 14 zetels verloren zouden hebben. Ik denk dat veel stemmers in november 2000 zich niet eens gerealiseerd hebben, dat ze L.U. voor 6 jaar in het zadel geholpen hebben (in Utrecht toen 14 van de 45, in Rotterdam nu 17 van de 45, Westbroek en Fortuyn). De te besturen werkelijkheid van alle dag is weerbarstiger dan makkelijk schreeuwende partijen kunnen beloven, en Leefbaar Utrecht heeft met haar 3 wethouders tot nu toe beduidend minder klaar gemaakt dan ze beloofd hebben. Het is wel ten koste gegaan van de kwaliteit van het bestuur. Arm Rotterdam, arme Yvo, na Henk in Utrecht( die nog een kort geding tegen Opstelten heeft aangespannen) nu Pim in Rotterdam.

4. Ik mis Hans van Mierlo. Zoals hij duidelijk en helder bij Barend en Van dorp kon uitleggen, waarom we een gekozen burgemeester moeten hebben (ze heeft gewonnen!, en Tjerk ook, Bruinsma dan), waarom de onvrede is ontstaan: éen keer per 4 jaar een stem uitbrengen, waar dan van alles mee gebeurt, zoals de vorming van een nieuw kabinet, de benoeming van de premier, de benoeming van de burgemeester en de CvdK etc, dat heb ik nooit weer gehoord en zeker hier niet. Zelfs Jan Mulder, toch een soort provocerende SPer, overwoog gisteravond na Barend en Van dorp op D66 te stemmen!

Moet ik weer naar de sportschool, voor mijn weerbaarheid?,

Tjerk