staaloorlog VS-EU

Mark Giebels mark_giebels at HOTMAIL.COM
Wed Mar 6 18:33:23 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>From: Henk Vreekamp <vreekamp at knoware.nl>
>De relevantie voor de staalverwerking in je verhaal snap ik niet. Eerder is
>het omgekeerde het geval, althans de komende tijd: de staalprijzen zullen
>dalen in EU wegens de verminderde afzet in de USA.

Ik had het over de metaalverwerkende industrie in de VS, niet die in de EU.
Jouw analyse snijdt echter in zoverre hout, dat het mijn conclusie (een
waarschijnlijke Amerikaanse importheffing op auto's over een jaar of drie)
alleen maar waarschijnlijker maakt; de autoprijzen in de EU en Japan zullen
vanwege de lagere grondstofprijzen immers gaan dalen.

Dit soort protectionistische acties levert uiteindelijk alleen maar
verliezers op. Ook de aan het infuus gelegde staalproducerende industrie in
de VS verliest op de langere termijn door het uitblijven van noodzakelijke
hervormingen die in Europa (zie bv Hoogovens/Corus) al eerder zijn/worden
doorgevoerd.

Overigens is het verlies aan banen volgens mij niet de werkelijke reden voor
Bush om nu in te grijpen. Veeleer is hij bang dat de VS teveel afhankelijk
wordt van het buitenland. Naast olie is staal immers de belangrijkste
grondstof voor de Westerse industrieen.

Groeten,
Mark

Send and receive Hotmail on your mobile device: http://mobile.msn.com