Aandacht voor Fortuyn (2)

Lenny LBruce at FOOTPRINTING.COM
Tue Mar 5 10:11:44 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Lenny nogmaals ertussen...

> Beste Lenny,
>
> Het recht om te kiezen beschouw ik als "heilig". Dat is voor mij de basis
> van onze democratische rechtstaat.
> Dat wil niet zeggen dat ik vindt dat de kiezer met dat recht altijd de
goede
> keuze maakt, Hitler heeft immers ook vele stemmen gekregen. Lijkt me toch
> een foute inschatting van de kiezer te noemen.

Dat was inderdaad een niet erg gelukkige keuze. Het is echter wat kort door
de bocht om dit een 'foute inschatting' te noemen. Er speelden nogal wat
factoren mee... Niet in het minst het faillisement van de bestaande
machtstructuren, de economische condities etc etc. etc.

  Gelukkig kan de kiezer in
> [...]
> naar politieke partijen, maar ook naar hun eigen uitgebrachte stem van 4
> jaren terug. D66 heeft hier vaak van geprofiteerd in het verleden, maar
> heeft er ook vaak last van gehad (net als nu!).
> De bewegingen in de peilingen tussen alle gevestigde partijen zijn groot.
> Zelfs een virtuele partij als Leefbaar Nederland merkt daar nu alles van.
> Dat bewijst volgens mij dat alle politieke partijen zich permanent moeten
> bewijzen ten opzichte van de kiezers. Want de kiezers is snel bereid
> zijn/haar foute keuze te herstellen. En daar weer de volgende verkeerde

Je verwisseld oorzaak en gevolg
Je gaat voorbij aan de 'verkiezingsbeloften' die na de verkiezingen weer
grotendeels ongedaan worden gemaakt in het rigide "ik wil wel maar ik kan
niet" 'regeeraccoord' De 'zwevende' kiezer houdt/hield daardoor, in grote
lijnen, de bestaande structuren in stand. Dat zou dit keer wel eens,
terecht, iets anders uit kunnen pakken.
Paars, van rechts naar links, heeft te eigenzinnig geregeerd.
Terzelfdertijd werd de "fatsoenlijk belastingbetalende burger oftewel
zwevende kiezer", hij dus die het zootje met arbeid moest bekostigen, niet
of nauwelijks gehoord. En uit ten treure op zijn 'verantwoordelijkheden
aangesproken', of "dat hebben we met z'n allen (dus niet) afgesproken" Met
als resultaat dat nu subversie het dominante paradigma is geworden.

Het is daarbij aan D66 om helder en voorspelbaar te
> blijven, zodat kiezers weten wat ze aan ons hebben.

Dat zijn ze dus niet geweest, zeker niet in de laatste 4 jaar.

> Groeten, Erik

Met vriendelijke groeten,
Lenny, in shorthand, vanaf z'n hobbyhorse..

Neem