Hersens op slot tijdens campagnes

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Fri Mar 1 12:16:07 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Lijsters,

Ik vind het wel grappig dat hier immense aandacht wordt besteed aan de
charismatische persoonlijkheid van professor Pim, terwijl niemand iets durft
te zeggen van het gestuntel van lijsttrekker De Graaf. Dat vind ik raar van
mensen die zelf met grote meerderheid Thomas kozen op het congres. Vlucht
men voor de consequenties van de eigen keuze, trekt men de handen af van de
persoon, laat men Thomas in de kou staan? Waar blijven de analyses en
adviezen? Ontbreekt een optimistisch geloof in opbouwende kritiek?

Deze partijcultuur komt mij eng voor: de rijen sluiten door de hersens op
slot te draaien. Voorzover ik me herinner waren we in 1998 wat opener over
de vorige lijsttrekker, Else Borst. Maar ja, dat is dan ook een sympathieke
oudere dame die een echt vak heeft geleerd...

Is er, bijvoorbeeld, niet een campagneleider die naar model van Wiegel's
kritiek de pros en cons van Paars-2 formuleert voor de campagnisten? Volgen
we de struisvogel-lijn? Waarom niet ronduit zeggen dat het neoliberale model
voor de gezondheidszorg permanent tot wachtlijsten zal leiden. Waarom in
deze niet even gebeld met pg en sociaal-geneeskundige Van Leenen die een
jaar terug zo'n mooi rapport aan de partij overhandigde, waar nu niemand
zich iets meer van aan trekt?

Als we nu als struisvogels doorgaan, telt op 15 mei nog slechts het geslacht
gewicht van De Graaf zonder kop, want die is in het zand blijven steken.

Nog een vleesarme lunch toegewenst.

Henk Vreekamp, Utrecht