Aandacht voor Fortuyn

Fri Mar 1 10:17:34 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>Voor een D66-lijst zou ik het serieuzer vinden als men dezelfde energie
>besteedde aan ledepop De Graaf. Wat doet die eigenlijk fout? (En nou effe niet
>die domme loftuitingen, maar minstens net zulke serieus als de aandacht rond
>professor Pim).

 De aandacht voor Fortuyn komt voort uit dat men niet weet hoe men op dit
 verschijnsel moet reageren. Aan de ene kant fascineert het, aan de andere
 kant heeft het iets bedreigends. Fortuyn confronteert mensen met het feit
 dat ze dingen denken die zo volstrekt onjuist zijn dat ze zelfs niet meer
 onderzocht mogen worden op hun waarheidsgehalte. Wie boos wordt op Fortuyn,
 wordt eigenlijk boos op zichzelf.

 Als ik Thom de Graaf gisteren zie reageren op Pim Fortuyn met dat hij
 hem al drie keer voor een debat heeft uitgedaagd en Henk Westbroek
 vervolgens opmerkt dat Thom de Graaf dan 'nog goed is weggegkomen' aange-
 zien Pim Fortuyn de vloer met hem zou hebben aangeveegd, dan ben ik dan
 ook geneigd om dat te geloven.

 Iedereen die tegen Fortuyn zit en de gevestigde orde gaat verdedigen,
 is per definitie zwaar de klos. Alleen iemand die niet politiek-correct is
 en de nodige vraagtekens zet bij Paars, maakt een kans er heelhuids af te
 komen.

 Een lijsttrekkers-debat voorafgaande aan de TK-verkiezingen waarbij ook
 Fortuyn wordt uitgenodigd, kan dan ook ontaarden in een bloedbad. Laten
 we hopen dat de lui van de NOS zich van hun verantwoordelijkheid bewust
 zijn en Fortuyn niet voor een dergelijk debat zullen uitnodigen.

 Mocht het daar toch van komen, dan zet ik de video op scherp.

 Mogelijk is het beste dat de Graaf zou kunnen doen het teruggrijpen op
 de wortels van D66 (dus niet dat rechtse gelul van nu). De situatie van
 nu heeft best wat weg van de verstarring van de jaren 1960 (toen waren
 het de zuilen die alles blokkeerden, nu is het het denken zelf dat vast-
 loopt - in feite is alles tegenwoordig 1 grote zuil geworden). In het
 doorbreken daarvan heeft D66 destijds een toontje meegeblazen en ik zie
 niet in waarom dan niet nog eens mogelijk zou zijn.

 Thom de Graaf heeft tegen dat hij niet al te veel inspiratie uitstraalt.
 De grijns heeft hij inmiddels aardig onder controle (kennelijk is daar
 aan gewerkt ?), maar het echte probleem ligt in het geven van procedure-
 le antwoorden. Kok & Melkert zijn daar ook zo goed in. Saai, saai, saai...

 De Graaf zou de blits kunnen maken door eens een lezing te geven (op een
 universiteit of zo) over 'het verschijnsel Fortuyn'. En dan een fraai
 analytisch betoog afsteken waarin ook de hand in eigen boezem wordt gesto-
 ken. Dat haalt heel wat meer uit dan een debat...