Afblaas sessie

Tue Jun 25 11:01:22 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Het klopt wel dat meer mensen aandacht vroegen voor procedurele
kwesties(2/3), zowel wat betreft allerlei soorten interne contacten o.a. met
de leden als externe met de kiezers. Op zich niet verkeerd, maar de meningen
zijn enorm verdeeld over hoe het anders en beter kan.
Roger overdreef dus iets met 90 procent, maar vroeg terecht vooral om
inhoud, inhoud, inhoud. Hij stelde concreet voor om overal het debat over
aan te gaan met elkaar en anderen. Een ander vulde aan dat we waardevrijer
moeten luisteren naar elkaar en nadere verklaringen moeten vragen als
politiek (nog) incorrecte analyses en standpunten naar voren worden
gebracht.

Inhoudelijke aandacht ging voorts naar de crisis in de westerse samenleving
in het algemeen en de noodzaak hierover intellectuele analyses en
standpunten te formuleren, de noodzaak van democratisering (direct zelf
kunnen kiezen), onze herkenningspunten bij alle onderwerpen
(vrijheidslievend, eigen baas, sociaal voelend), zelf mogen kiezen in
democratie, zorg, onderwijs, enzovoort (geemancipeerde burgers kunnen allang
zelf kiezen maar mogen het op veel betuttelde terreinen niet, ook D66 heeft
flink meebetutteld over roken, drinken na het sporten, een paar kilometer
harder rijden waar het kan) en tenslotte ook zelf mogen kiezen door de
allochtonen die daartoe een moeilijke emanciperende strijd voeren in eigen
kringen en daarbij onze steun verdienen.

Het voorstel om ons voortdurend van landelijk en provinciaal tot lokaal
samen te profileren op enkele speerpunten, om zo het profiel van D66
duidelijker zichtbaar en herkenbaar te maken, was mijns inziens het meest
concreet, en ten dele tegenovergesteld aan de voorstellen van het bestuur de
banden in de partij nog losser te maken dan ze al zijn.

Ik vrees persoonlijk dat we zo langzamerhand te weinig bij elkaar herkennen
wat we nu eigenlijk met elkaar gemeen hebben. Inhoud, inhoud, inhoud is
prima, maar zonder herkenbaarheid van hoe we steeds tegen problemen
aankijken en welke maatschappelijke hoofddoelstellingen we altijd in het oog
houden blijven we zwabberen. Dan weer eens voor, dan weer eens tegen, of een
beetje van dit en een beetje van dat zoals de JD het schreef.

Ik vond de analyse van de JD-ers in hun pamflet en hun voorstellen dan ook
krachtiger en scherper. Volgens de JD moet onze hele ijsberg weer boven
water komen, en niet alleen de radicale democratisering als topje, oftewel
keuzevrijheid en zelfontplooiing versus onnodig opgelegde solidariteit aan
de top van de behoeftepiramide. We moeten ook steeds duidelijke keuzes
kenbaar maken over basisbehoeften als veiligheid, zorg, scholing, inkomen,
vervoer, enzovoort. Geen verandering van democratie, keuzevrijheid en
zelfontplooiingsmogelijkheden om de verandering maar om de knikkers.

Zo kunnen degenen die voor een duidelijker en eenduidiger imago pleiten en
de anderen die om inhoud vragen elkaar vinden. Als we echt willen kunnen
onze houding en hoofddoelstellingen ook bij elk onderwerp, elke analyse en
voorstel herkenbaar zijn.

Fritz van Rikxoort