[Re: [Re: Marktwerking nominale premies flauwekul]]

Bert Bakker bbakker at USA.NET
Tue Jun 25 00:21:21 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bart Meerdink <bmeerdnk at telekabel2.nl> schreef:

> [...]
vliegen afvangen.

Gelukkig kan Henk wel tegen een knipoog; we kennen elkaar al even.

kunnen beperken tot alleen de belastingen (heffing of toeslag), en
verder alle stigmatiserende en bureaucratische toestanden met
inkomens-afhankelijkheid naar de vuilnishoop verwijzen.

Eens. Dat is ook wat D66 voorstaat. Nota bene de VVD bepleit nu een extra
bureaucratische laag, maar volgens mij, als ze er nog eens over nadenken,
komen ze daar nog wel van terug.

zou mogen zijn over het geld dat voor zijn/haar zorg besteed wordt. Geen
onzinnige opname alleen om de kas van het ziekenhuis te spekken, geen
geldverspillende fratsen, het gewoon fraude noemen als artsen onnodig
duur werken, alleen betalen voor wat daadwerkelijk geleverd wordt. Laat
de patient ook zelf beslissen hoeveel er met hem/haar aangesold wordt in
de laatste levensfase. En waar de patient het niet allemaal zelf kan
overzien, laat het advies (wat zeg ik, alle beslissingen) dan niet
alleen over aan degenen die er zelf aan verdienen.

In beginsel: ja. Maar het veronderstelt een volledig rationele patiënt, en
veel patiënten zijn, zelfs als ze goed geinformeerd zijn, toch te veel
afhankelijk van het medisch systeem (en te bang voor onder-behandeling van
ernstige kwalen) dat de stelling niet in alle gevallen houdbaar is. Want als
de dokter zegt dat er niets aan de hand is met dat vlekje op je neus, maar de
buurman... Of als jij eigenlijk wel wilt stoppen met behandeling, maar de
kinderen... Ik bedoel: ziekte is geen rationele zaak, voor de meeste mensen.
En dus moet er voor artsen een balans zijn tussen enerzijds hun (mogelijk
bestaande) economische drive om zo veel mogelijk behandelingen (betalingen)
binnen te slepen, en de altijd bestaande noodzaak om terughoudend om te gaan
met de besteding van publieke middelen. Die balans moet niet van boven komen
(want overheid, want wachtlijsten), maar van onder - verzekerden,
verzekeraars, patiënten in samenspraak met de artsen. Artsen in loondienst,
zoals de afgelopen tien jaar geprobeerd (in wezen ook gebaseerd op centrale
sturing) is niet de oplossing, want het leidt ertoe dat als de arts zijn loon,
zijn 'produktie' of zijn 'norminkomen' gehaald heeft, hij op vrijdag gaat
golfen in Portugal, ook al zitten er nog patiënten in de wachtkamer.
Onbelemmerde medische produktie kan ook al niet - want onbelemmerd winstbejag.
'Managed competition', noemen we dat tegenwoordig: een redelijke balans tussen
belanghebbenden: ziekenhuis, verzekerde(n), verzekeraar(s).