Marktwerking nominale premies flauwekul

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Sat Jun 22 19:01:31 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Vreekamp wrote:

> Paars leed onder de terreur van de VVD, komend Grijs evenzeer. Neem de
> nominale ziektepremie waarover Paars het eens was en Grijs het nu ook eens
> werd. Chantage door de VVD die op een wip-positie zit.

Nou nou, bewaar je woorden voor als je ze echt nodig hebt.

> [...]
> Bakker c.s., ontkracht hij op overtuigende wijze. Dezelfde Leenen
> produceerde anderhalf jaar terug voor de SWB een rapport van vergelijkbare
> strekking. De partij-elite nam het glimlachend in ontvangst en mieterde het
> vervolgens direct in de neoliberale gifemmer.
>
> Lees het. Ik vind het een overtuigend stuk: van die marktwerking komt niks
> terecht, en de staatsterreur via extra bureaucratie wordt alleen maar erger
> voor een aanzienlijk deel van de bevolking dat later uit teleurstelling
> over de LPF helemaal niet meer gaan stemmen.

Had ik het rapport ter beschikking dan zou ik Leenen recht kunnen doen.
Nu kan ik alleen zeggen dat ik het artikel gelezen heb en dat geen
enkele uitspraak goed gestaafd werd met feiten, en dat het betoog ook
los daarvan geen 'body' had. Ex-hoogleraar of niet. Argumenten van het
type [ziekenfonds!] "premie is nu inkomensafhankelijk dus door dat te
veranderen in een nominale premie pleeg je juist inkomenspolitiek via
die vaste premieheffing", en het klakkeloos opvoeren van de boeman
burocratie  kunnen me niet bekoren.

> Ik vind het een schande dat naar deze expert niet is geluisterd!

Ja, moet D66 vooral zijn rapport NIET op de website zetten. Gebrek aan
belangstelling gegarandeerd. Hoeveel geld verdient D66 eigenlijk aan de
verkoop van SWB rapporten (en hoeveel energie/tijd/geld wordt er in het
schrijven ervan gestopt). Vrijgeven die hap! Of zijn de rapporten soms
zo slecht dat het beter is als zo weinig mogelijk mensen ze lezen?

> Kloppen interne geruchten dat die De Graaf lichtelijk twijfelt aan
> zichzelf? Het kan mij niet snel genoeg gaan...

Herbezinning en twijfel is nodig en gezond. Zou hij voor zichzelf niet
op een overtuigende manier lessen weten te trekken uit de afgelopen
periode, dan is hij aan het einde van zijn politieke ontwikkeling aangeland.

Bart Meerdink