Nu nog De Graaf

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Sun Jun 16 19:10:10 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Vreekamp wrote:

> Wie hedenmiddag Ned.3 'Buitenhof" zag en hoorde viel twee dingen . De VVD-clumnist prof. Cliteur pleitte voor het afschaffen van het godsdienstvrijheid artikel in de Grondwet, godsdienst zien als vrijheid van meningsuiting met strafbaarstelling via het stafrecht. Goede zaak. Toen ik dat een paar maanden terug met vergelijkbare argumentatie, voorzien van sociaal-wetenschappelijke citaties, voor een kwaliteitskrant schreef, kreeg ik de analyse van de chef Opinie per kerende mail terug. Deze krant staat nu onder grote lezersdruk wegens haar anti-liberale pro-PvdA-bonzen mentaliteit.

Het gaat hier om: Art. 6 . - 1. Ieder heeft het recht zijn godsdienst of
levensovertuiging, individueel of in gemeenschap met anderen, vrij te
belijden, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.

Moet dit artikel nou plotseling afgeschaft worden, op het moment dat we
niet gelukkig zijn met mensen die zich erop beroepen? Zo moeten we niet
met de grondwet omgaan. Let overigens op de opvallend zwakke formulering.

> Het tweede optreden betrof Van Boxtel. "Onze" van Boxtel durf ik niet meer te zeggen. Deze "krullebol" is een vermoeide, arrogante man geworden. Ondanks herhaald vragen bleef hij De Graaf steunen, gaf nauwelijks motivatie voor zijn opstappen als kamerlid na de verkiezingen en noemde hij de debatgroep "Ongehoord" "maar een kleine club". Waarmee hij dus ook mede-kandidaat kamerleden persoonlijk afvalt.

Mij is geen kritiek van Van Boxtel op De Graaf bekend, en dan zou hij
toch terecht de hele partij over zich heen krijgen als hij op de
televisie plotseling met kritiek naar buiten zou komen? Verder is
eventuele vermoeidheid geen zonde (prettige vakantie gewenst Rogier), en
arrogantie viel me niet op.

> Het is navrant te zien hoe deze verdediger van De Graaf door de mand valt. Nu mr. Thomas de Graaf nog. Anders komt de partij niet meer eens dat fragmentatieplannetje van dr. Schouw te boven. De boel vernielen omdat men geen gelijk kreeg. Wat is dat voor a-politiek, kinderachtig gedoe! Is er een psychiater in de zaal....

Ceterum censeo ...

Het 21-punten pamflet staat vol met goede ideeen. Je kunt in een mijn op
zoek gaan naar gruis of je kunt op zoek gaan naar goud. Driemaal raden
wie rijk wordt. Aan het pamflet hebben zo te lezen velen bijgedragen
(het interview met Gerard Schouw had me weinig hoopvol gestemd).

Bart Meerdink