Jesses: vernieuwing, toekomst, verkiezingen

Sun Jun 16 12:55:51 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Ik zie de afgelopen tijd iets te vaak het woord 'vernieuwing'
 langskomen. En ik houd niet erg van dat woord. Ik leg uit waarom.

 Als politici het over 'vernieuwing' hebben, dan bedoelen ze dat
 alles hetzelfde moet blijven. Men noemt de zaken anders maar
 de poppetjes -en dus de ideeen- blijven hetzelfde. Kwestie van
 een modieus verfje geven en dan kan de handel weer 4 jaar mee.

 Ook als ik ergens het woord 'toekomst' tegenkom, reageer ik
 uiterst wantrouwig. Als politici het over 'de toekomst' hebben,
 dan bedoelen ze dat er niet achterom mag worden gekeken.
 Vooruit-kijken, het roer stevig in handen en onverdroten voort
 naar een bestemming, ver achter de horizon - dat is het devies.
 Uiteraard acht men zichzelf de beste kapitein, dat spreekt.

 --> Nu heeft men het in D66 ZOWEL over 'vernieuwing' en 'toekomst'
     - kan dat wel goed gaan ? Ik vrees van niet.

 Hemeltjelief...
 VOOR de verkiezingen moest alles HETZELFDE blijven, men keek -tot
 iedereen er strontziek van werd en gillend wegliep- TERUG op acht
 jaren Paarse successen. De gevolgen van dat struisvogel-gedoe liet
 zich raden -ja, VER VOOR Fortuyn, 11 september of andere modieuze
 preteksten- en manifesteerde zich dan ook.
 NU heeft DEZELFDE Paarse garde (!) het over 'vernieuwing' en 'toe-
 komst' - dat wekt niet veel vertrouwen (en zeker niet in de TOEKOMST).
 * VOOR de verkiezingen wil men doorgaan met Paars en NA te ver-
   kiezingen wil men vernieuwing (ZONDER afstand te nemen van Paars,
   uiteraard - Paars WAS immers vernieuwing, en dus VERANDERT er
   niets).
 * VOOR de verkiezingen kijkt men TERUG op 'acht mooie jaren Paars'
   en NA de verkiezingen staat bij DEZELFDE MENSEN de blik gericht
   op DE TOEKOMST.

 Met doet precies het verkeerde op het verkeerde moment !

 't Komt mij voor dat D66 beslist GEEN vernieuwing behoeft maar dat
 de mensen, die verantwoordelijk zijn voor de verkiezingsnederlaag,
 elke diskussie over die verantwoordelijkheid van de agenda pogen
 te weren met wat plichtmatig gewauwel over 'vernieuwing' en 'toe-
 komst.' De koers die men vaart is DEZELFDE als VOOR de verkiezin-
 gen en de ramp die zich bij verkiezingen voor de Provinciale Staten
 zal aftekenen staat derhalve NU reeds vast.

 Achterom kijken NA de verkiezingen kan beslist geen kwaad. Terug
 naar de wortels van de partij, afstand nemen van de ruk naar rechts
 die de partij de afgelopen jaren heeft gemaakt, evenmin. Tegen een
 rechts kabinet voert men nu eenmaal geen rechtse oppositie.

 Anders heeft de partij beslist geen toekomst meer...

 Referentie:
 http://www.d66.nl/documenten/ls/democraat/dem02-2-1.html