Luie waakhonden?

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Sat Jun 15 07:16:13 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Vreekamp wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Lijsters,
>
> Henk Elegeert reageerde nogal pessimistisch op mijn constatering dat de
> media het laten afweten bij diepte-reportages naar met name de
> geruchtmakende politieke moord op Fortuyn. Het blijft bij rondbellen, en
> dat zou je als Klamheimliche Freude (80% journalisten stemt PvdA o.i.d.)
> kunnen uitleggen. Henk Elegeert: het verwaarlozen van de waakhondfunctie
> vormt de trend.

Henk Vreekamp komt met een nogal eenzijdige uitleg naar aanleiding van
mijn bijdrage - nadat hij aanvankelijk ook constateert - dat de media
de/hun waakhondfunctie niet vervullen.

Mijn pessimisme?? is dan ook meer gelegen in het feit dat de democratie
meer te lijden heeft onder de versnippering dan door de intenties van de
media. Al valt ook daar - gezien de verslaglegging/aandacht voor wat
nieuws is - voor wbt de afgelopen verkiezingen het nodige over op te
merken.

Dat daarnaast de waakhond soms ook zelf eerst gewekt moet worden
alvorens hij/zij zich van die (zijn/haar) taak gaat kwijten, moeten we
op de koop toenemen.

Het algemene thema is echter, of en zo ja de media de/hun
"waakhondfunctie" (nog) (kunnen) vervullen.

Er hebben zich de afgelopen jaren/decennia in die zin ook verschuivingen
(opkomst internet, commerciele zendgemachtigden, ontzuiling, kijkcijfers
etc.)  plaatsgevonden waarvan mij de vraag gerechtvaardigd lijkt of dit
op zichzelf niet de waakhondfunctie ondermijnd die we steeds
traditioneel van de media verwachten.

Kortom: Wat verwachten we van een waakhondfunctie ten aanzien/ten
opzichte van de democratie?
Hoe dient die functie te worden vervult? Gestalte te krijgen? En vanuit
welk perspectief (overheid, bestuur, politiek, burger, media zelf etc)?

Vervult de media die rol nog en zo ja hoe meten en/of weten we dat?
Anders geformuleerd; is het lijstje van Henk V (voldoende)
representatief en beantwoord het aan de vraag in bredere zin?

Henk Elegeert