Populisme onbekend (2)

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Fri Jun 14 19:27:35 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Vreekamp wrote:

> Je bent me er een. Tuftuf ting ting...

Okee, ik word nog net niet "met een zak vol spiegeltjes en kralen op de
tjoeki tjoeki stoomboot, enkele reis Takki Takki Oerwoud" gezet (Reve)
maar het lijkt er wel op dat ik je ietsje beledigd heb :-)

> Essentialisme is geen obscure filosofie, doch een gebruikelijke kwalificatie in de sociale wetenschappen, afkomstig  van d'oude Grieken.

Nou ja, een opvatting i.p.v. een stroming dus. En blijkbaar sinds
geruime tijd in discrediet gebracht. Is het geen tijd om je van een een
moderner en/of bekender begrippen-apparaat te bedienen?

> Elitisme slaat op het standpunt van en de verdediging van de politieke elite.

Het standpunt en de verdediging van de politieke elite heeft inhoudelijk
niets van doen met multiculturalisme.

> Neo-apartheid duidt op rassenscheiding en etnocentrisme als direct gevolg, of bedoeling, van staatsbeleid.

Vrijwel alles in Nederland is te zien als direct gevolg van
staatsbeleid, maar rassenscheiding? En etnocentrisme (het zonder meer
toepassen van een binnen de eigen (etnische) groep ontwikkeld bewustzijn
en ontwikkelde normen op andere groepen of samenlevingen)? Niks hoor,
integendeel zou ik zeggen.

> Nou, en die multicult, dat wel je wel, he...

Als je me nou vraagt of ik me er iets *zinnigs* bij kan voorstellen, nou
nee, en normaal gesproken betekent dat dat ik iets niet begrijp.

> Misschien zijn het wat minder romige kreten dan het partijbestuur pleegt te bezigen, maar ze zijn verantwoord. Laat je dat geruststellen.

Dat van "die minder romige kreten" was ik wel van je gewend. Maar of je
kreten verantwoord zijn, dat mag ik gelukkig zelf beoordelen...

(en nu moet ik dekking zoeken vrees ik)

Bart Meerdink