1.Aanvraag verslag JD-bijeenkomst van 6 juni 2002 2. . Hadden daar enkel "genodigden" toegang?

Ad Huikeshoven adhuikeshoven at WANADOO.NL
Fri Jun 14 17:39:32 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ronald,

Hieronder het gevraagde verslag van mijn hand. Ik ben D66-er. Ik ben
nooit lid van de JD geweest. Voor toegangsbeleid bij JD-bijeenkomsten
moet je bij de JD zijn, daar ga ik niet over.

JD-bijeenkomst van donderdag 6 juni 2002.

1.                   Opening 20:30 uur.
a.       Jasper Horman opent de bijeenkomst, heet allen welkom en
presenteert het Pamflet van de JD.
b.       Walter geeft toelichting op de voorstellen in het pamflet.
c.       Gerard Schouw gaat in op de fractie-organisatie. Het bestuur
van D66 komt op 14 juni met een brief, een startdocument met 20
voorstellen, waarover de leden kunnen beslissen op het najaarscongres.
Bestuur organiseert reeks bijeenkomsten in het land. Gerard roept JD op
zelf met een voorstel op het congres te komen voor instellen van een
fulltime voorzitter.
d.       Thom de Graaf geeft aan gescheiden verantwoordelijkheden te
zien tussen de partijleider/fractievoorzitter TK en de voorzitter van de
vereniging.
2.                   Discussie met de zaal over de voorstellen
a.       Jasper ligt voorstel 1 toe, D66 moet pro-actiever
b.       De discussie in de zaal barstte los. Veel deelnemers kwamen met
ideeën, opmerkingen, aanmerkingen. Bijvoorbeeld over de ondertitel van
D66, ‘sociaal-liberaal’. Daarover werden zeer uiteenlopende opmerkingen
gemaakt. Veel gehoord is: ‘we moeten de wijken in’. Thom de Graaf geeft
aan geen directe behoefte te hebben om na de identiteit-discussie in
1999 deze discussie nog eens over te doen. Wel zit Thom met de vraag hoe
het komt dat D66 zo conjunctuurgevoelig is, dat D66 zo afhankelijk is
van externe factoren. Velen deden een duit in het zakje. D66 is te
elitair, te veel een deel van het establishment.
3.                   Sluiting 21:45 uur
a.       Gehoord de discussie ziet Jasper aanleiding om de ideeën en
voorstellen van de JD in het door hen gepresenteerde pamflet bij te
stellen.
b.       Jasper dankt alle deelnemers aan hun bijdrage en hun
aanwezigheid.
c.       Jasper sluit de vergadering en nodigt iedereen uit de discussie
voort te zetten aan de bar.

-- Ik geef toe een heel beknopt en bondig verslag. Een lijst van
deelnemers aan de bijeenkomst heeft de JD opgesteld. Misschien ter
evaluatie kan iemand de structuur van de bijeenkomst ontdekken en
conclusies trekken en aanbevelingen doen voor volgende bijeenkomsten.

Met vriendelijke groeten,

Ad Huikeshoven
Vondelstraat 33
2513 EN  's-Gravenhage