Walging over neolib

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Tue Jun 11 07:52:13 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Unico van Kooten,

1. Mijn "krasse kijk" wordt mede ingegeven door het vaak flauwe gezwets op
deze lijst. Het is meer een correctie dan een persoonlijke stijl. Dat
laatste natuurlijk ook wel een beetje - al was het maar omdat ikzelf de
door velen met de mond beleden *duidelijke taal* gaarne bezig.

2. Wat betreft consumpties: eenmaal in de zoveel maanden bezondig ik mij
aan een hamburger zonder toeters en bellen, gewoon om de maag te vullen en
opnieuw te besluiten verder geen viezigheid te consumeren. Maar verder is
Apostolisch Veganisme en ander Natuurlijk Handelen  mij vreemd.

3. Wat betreft de neolib kan ik in het algemeen  duidelijk zijn.
Ik  consumeer een brouwsel van Amerikaanse  echte liberals, de Oostenrijker
Schumpeter (een hobby die ik deel met de vakman Wijers) en een enkele
marxist als Marx en Mandel. En ik geloof niet in Daniel Bell's End of
Ideology. Ik ben meer een pragmatist. Resultante: gematigd en kritisch
liberalisme met een sociaal-democratisch tintje.

Dat ik niet alleen sta moge blijken uit het juni-nummer van Fast Company
(via net) waarin belangrijke management-hoogleraren de vloer aanvegen met
de shareholders-value die ook Paars sterk infecteerde. Ik ben dus niet zo'n
liefhebber van de aasgieren- en profiteurstypes binnen het kapitalisme,
vind productie, MKB, landbouw en dienstverlening veel belangrijker dat de
teflon-pakken van het beurs- en bankwezen en hun adviserende hielelikkers.
Lees die beursroman van Tom Wolfe maar eens om die sfeer te proeven!

Overigens kan ik je wel verklappen dat ook de huidige fractievoorzitter wel
eens contact zocht. Toen ik geen tijd/zin had, stuurde hij een landelijk
voorzitter langs. Met hem heb ik een prettige babbel gehad die verder
inhoudelijk tot niets leidde. Maar dat is weer een verhaal...

Henk Vreekamp, Utrecht.