Leden worden niet serieus genomen..matheid aan de top

gvkooten gvkooten at PLANET.NL
Sun Jun 9 21:48:20 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bart,

De hele discussie heb ik indeed uitgeprint. De vervolgstap komt beslist.

Het LB heeft het tij tegen. 4 redenen:

1. 1998 was binnen D66 reeds bekend dat in 2002 (hoogstwaarschijnlijk)
verloren zou gaan worden.

Het lijkt mij vanzelfsprekend dat als je dit toen vermoedde direct met een
plan de campagne te komen. Tenslotte demoraliseren de peilingen onze
'troepen'. Dit heb ik aan den lijve ondervonden gedurende de campagne in
Amsterdam en Ouder-Amstel. Het geloof in de partij en haar idealen, er vol
overtuiging en zichtbaar voor uit durven komen is in dit soort situaties een
lastige opgave. Het LB had hier op in kunnen spelen.

2. De fractie heeft een wezenskenmerk van D66 opgegeven in de coalitie
terwijl dit niet nodig was.

We hebben te veel van onze onafhankelijkheid weggegeven. We hebben de rol
van bruggenbouwer tussen PvdA en VVD opgepakt terwijl dit een opgave van
alle partijen is. We zijn de bediende of dienaar van de roden en gelen
geworden. Terwijl wij eigenlijk vooral onze eigen vrijheid en
onafhankelijkheid als hoogste goed beschouwen. Het opgemaakte regeerakkoord
in 1998 bevatte door goed onderhandelen van Thom en de fractie veel punten
uit het D66 programma. Dit nu geeft ruimte ook de onafhankelijkheid te
bewaren, te luisteren naar de achterban, interessante voorstellen (van onder
meer programmacie) over te nemen en een levend debat in de Tweede Kamer tot
bloei te laten komen. Deze ruimte is onvoldoende benut.

3. Het LB komt een maand na de nederlaag met voorstellen. Dit is rap.  Wat
weet het LB nu meer dan voor de verkiezingen?
    En was het dan niet noodzakelijk en evident veel eerder maatregelen te
nemen?

4. Het LB is onvoldoende zelfkritisch, bijvoorbeeld over de gevolgen van het
grote verloop onder vrijwilligers ten tijde van de campagne, e.d.
    Dit is wel voorwaarde voor een geloofwaardig maatregelenpakket waarmee
je D66 als geheel verder helpt.

Er zijn voldoende kansen, we zijn wel gezegend (denk ik) met een in
capaciteit en potentie groeiend leider. Maar er dient nog echt veel te
gebeuren.
Overigens heb ik niks tegen de voorzitter van het LB. Prima en sympathieke
man. We moeten alleen wel oprecht kritisch, analytisch en zakelijk blijven.

Groet,

Unico