Mogelijke D66-activiteiten (was: Re: Fw: Officiele uitnodiging 1e kick-off)

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Wed Jun 5 20:42:54 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bart Meerdink wrote:

> Politieke interesse richt zich inderdaad op de inhoud en actie, niet op vergaderen. Zorg dat mensen zelf echt iets bij kunnen dragen: kennis uit de praktijk, analyse, ideeen, discussie, actie, organisatie/uitvoering, publiciteit, controle/evaluatie, kennisoverdracht/cursussen, opbouw en actueel houden website.

Om wat concreter te zijn hier zomaar even wat puntjes:

1. Problem-bashing (*referentie: de Bono 'serious creativity').
a) Elke deelnemer tracht zoveel mogelijk foute zaken ter tafel te
brengen die potentieel beter zouden kunnen. Ook juist onderwerpen die
iedereen als normaal accepteert, maar waar op af te dingen valt.
Belangrijk of onbelangrijk, oplossing in zicht of niet, maakt allemaal
niet uit.
b) Alle probleem-omschrijvingen publiceren in de werkgroep. Iedereen
verzamelt voor zich ideeen over mogelijke oplossingen, realistisch,
grappig, onzinnig, vergezocht, alles mag.
c) In kleine groepjes steeds voor een bepaalde tijd een probleem
oppakken en kijken of je samen oplossingen kunt genereren.
d) Kijken of er punten zijn uitgekomen waar een praktisch vervolg inzit.
e) Afspraken maken over hoe actie ondernomen wordt.

2. Ideeen-vissen (omgekeerde van punt 1).
a) Deelnemers houden aantekening van aardige nieuwtjes uit binnen- en
buitenland, met de gedachte dat hierop gevarieerd kan worden in andere
situaties.
b) De nieuwtjes komen op een lijst en iedereen probeert toepassingen te
vinden van de ideeen.
c) - e) zie boven.

3. Workshop over organiseren.
a) Aan de hand van een praktisch project doorlopen de deelnemers alle
stappen die nodig zijn voor het halen van de doelstelling.
b) Voorbeelden van verschillende soorten projecten.
c) Checklists van waar een project aan moet voldoen om voor uitvoering
in aanmerking te koemn.
d) Checklists (waar, wie, waarover, doel, geld, publiciteit, .....)

4. Workshop publiciteit en interviews.

5. Orientatie-bezoek aan belangen-organisatie (Amnesty, Greenpeace, ...)

6. Workshop mogelijkheden politiek website-gebruik.

7. Cursus debat-technieken, debat beoordeling.

8. Evaluatie beleidsterrein: beloften, beleid, doelstellingen, resultaten.

Persoonlijk vind ik punt 1 (samen oplossingen genereren) belangrijk,
omdat het iets aan de gangbare negatieve debat-cultuur doet.

Nou ja, ik mis ervaring, ik zie wel of er iets mee gebeurt.

Bart Meerdink