poging tot multilogue (Re: Scapegoat en mijmeren)

Erik van Buiten e.vanbuiten at SCIENCEGUIDE.ORG
Mon Jul 29 11:24:10 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein wrote:
> Gehuichel noem ik het wanneer anderen ook last hebben van kweetnietmeer of
van kanmenietsmeerherinneren (diverse enquetes). Of Srebrenica; ook veel,
veel geheugenverlies: "ik was er niet bij", en "oei stom" (filmrolletjes).
En "ik ging daar niet over" enz.

Beste Hein,

Ik deel je verontwaardiging dat het het stuitend is dat de gezichtsbepalende
personen uit de sorry-democratie nu vooraan staan om mevrouw Bijhout af te
maken. En mij stoort het ook dat de grootste opponenten tegen die
sorry-democratie (o.a. LPF)nu sussende woorden spreken over deze situatie.
Blijkbaar is hypocrisie een vervelend bijverschijnsel van de hedendaagse
politiek. Ik zou dat graag anders zien.

Alleen steun ik je niet in je pogingen om een hierarchie aan te maken in
mate van "foutheid". Fout is fout, en mevrouw Bijlhout heeft een aantal
serieuse fouten gemaakt, wat versterkt wordt door de wijze hoe ze daaromheen
wilde draaien. Dus wegwezen. Juist het draaien om de feiten is deel van het
probleem, omdat het aangeeft dat iemand nog niet open over zijn/haar
verleden kan spreken. Zie Aantjes. Zwijgen maakt een fout uit het verleden
een nog groter onoverkomelijk probleem in het heden.

Ik verzet me wel tegen de populaire stroming om fouten van politici met
extreme intolerantie tegemoet te treden. Schandpaal en figuurlijke
lynch-partijen zijn blijkbaar trendy. Helaas doet de D66-fractie daar ook
aan mee in het geval-Bijlhout. Die onverdraagzaamheid stoort me mateloos.
Ik kan me niet herinneren dat de D66-fractie begon over de
wachtgeld-regeling van minister Apotheker toen hij met grote spoed de
politiek achter zich liet. En terecht, de politiek is een mooie roeping, die
de samenleving wel wat mag kosten als er iets misloopt. Het gaat echt over
peanuts!
Die afgunst over de vergoedingen is echt een onzinnige emotie waar D66 zich
tegen teweer moet stellen! Ik stel voor dat we een motie van die strekking
indienen op het september congres. Wie doet er mee?

Groeten, Erik