Scapegoat en mijmeren

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Wed Jul 24 23:38:07 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Een geit volhangen met zonden en dan de hete droge woestijn insturen, een zekere dood tegemoet. Dat deden bepaalde semitische woestijnvolkeren als ze hun handen in onschuld wensten te wassen. De geit werd geslachtofferd en iedereen kon weer vrolijk verdergaan met orde van de dag.
Zo ging en gaat het met Philomena. Wat is er nou zo vreselijk aan haar verleden. OK, ze zat bij een verkeerde club, een soort padvinderij van Boutserse. Maar haar intenties waren niet verkeerd. Ze wilde verandering. Het volk dienen. Zoals op dit moment miljoenen mensen verandering willen in Nederland. Wat is het verschil met vroeger lid te zijn geweest van de CPN? Paul Scheffer moet dan boeten, Elsbeth Etty moet dan boeten, een hele baytterij PvdA-ers kunnen dan hun biezen pakken....maar nee. Zand erover. Zij wel, zij blijven. Maar Philomena moet boeten. Ze heeft dingen anders voorgesteld. Ze heeft gezondigd, ze is stout geweest en ze moet weg. Met een flinke trap na. Nederland. Wat een hypocrisie. Janssen van Raay belazerde de kluit ooit. Mag blijven. Herben loog bij zijn sollicitatie. Mag blijven. Het regeringsaccoord staat in schril contrast tot Pim's heftige puinhopen van paars. Maar de LPF ploeg mag blijven, breed grijnzend, ondanks aantoonbaar bedrog van de kiezer (kiez
 ers w
erven op basis van een programma dat je niet van plan bent uit te voeren is bedrog. Ministers die in één weekend switchen van partij om minister te worden flessen de boel, ik kan het niet anders zien).

Philomena heeft twintig jaar geleden een jeugdzonde begaan en heeft het verdrongen. Ze was een van de meest overtuigende mensen van de LPF. Opgeofferd. Soms lieve vrienden van de progressief liberale partij, soms walg ik zo van het gehuichel in de politiek dat ik wil emigreren naar een rustig eiland aan de rand van de Molukken. En daar ga ik des morgens vroeg uit vissen in een prauw, en des avond rook ik tevreden een pijpje en mijmer over de zee.
Misschien doe ik het wel.