[And now for something completely different]

Bert Bakker bbakker at USA.NET
Wed Jul 24 11:59:02 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Lenny schreef:
(...)
Ziehier het resultaat van slechts 14 dagen ambtelijke en regel-vergeven
overkill van het publieke bestel. Het is dus niet populisme dat de LPF
mogelijk maakt, het is frustatie van de burger met het aan de ene kant
steeds weer  "aangesproken worden op zijn verantwoordelijkheden" door
dezelfde instanties die zelf falen in elk opzicht.
(...)
Wat die werkende burger wil is: Zijn belasting (node) betalen, en geinformeerd
worden waar het geld voor gebruikt wordt. Voldoende te eten. Een betaalbare
woongelegenheid Een autotje voor de deur, en geld voor brandstof. Wegen waar
je niet of in de file staat, of een bekeuring krijgt voor 4km te snel rijden.
Een gezondheidszorg die werkt..
Redelijke, niet betuttelende, regelgeving.

----

Laat ik dat nou eens helemaal met Lenny eens zijn. Ik ben ervan overtuigd dat
dat de achtergrond beschrijft van de opkomst van de LPF en van het ongenoegen,
wat door Pim Fortuyn goed werd verwoord.
(Daarnaast vind ik overigens ook dat Fortuyn nogal in de modder roerde van de
xenofobie - al was het zelf geen racist of echte xenofoob, hij sprak wel veel
engerds aan. Pim wilde dat al niet echt zien, en nu hij er niet meer is, is er
ook niemand die ze in toom houdt. De atmosfeer in het land en in de politiek
is mede daardoor beangstigend- maar dit terzijde).

Het door Lenny verwoorde ongenoegen, en de wens van de hard werkende burger,
zullen naar mijn gevoel echter niet kunnen worden bediend door de LPF. In de
eerste plaats omdat Pim's fanclub zijn leider kwijt is, en nu de eigen weg
moet vinden - en daar niet toe in staat blijkt, omdat de fractie vooral
bestaat uit gefrustreerde ouderen en snackbarfilosofen. Van die types die, als
je het niet met ze eens bent, vinden dat je maar beter kunt oprotten, en in
ieder geval je mond moet houden (zie ook hun pogingen om de pers te
muilkorven). Maar vooral omdat zij de gewekte verwachtingen niet, en zeker
niet op korte termijn, zullen kunnen waarmaken. Dát zal na verloop van tijd
tot nog grotere frustratie bij diezelfde hardwerkende burger leiden, en ik
maak me grote zorgen over de effecten daarvan op het klimaat in de samenleving
in de komende jaren.

Enfin, een kleine zomeroverdenking naar aanleiding van Lenny...
Groeten,
Bert Bakker.