De Nuance (Was:Re: Bescherm de kleine zelfstandigen!)

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Tue Jul 23 14:04:42 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 12:57 23-07-2002 +0200, Mark Koek wrote:

>Maar ik ben er wel trots op dat D66 als partij de nuance altijd zoekt.

De nuance is op zichzelve een mooi ding. Het geeft de onderzoekende mens de vrijheid om meerdere aspecten, meerdere kanten, meerdere zienswijzen rond een vraagstuk te verkennen. In een onderzoeksfase is de nuance om deze reden misschien wel onmisbaar. Maar als het gaat om een politieke stellingname (links of rechts), of als het gaat om heldere posities in een debat, om een stevige positionering in een  electorale markt, dan is de nuance dodelijk. Daarom pleit ik voor álle nuance als het gaat om het komen tot een standpunt, de zoekende fase dus, maar is na alle wikken en wegen eenmaal een standpunt ingenomen dan kan de progressief liberaal in zijn communicatie beter éénduidig zijn.