Van Paars naar Grijs

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Mon Jul 8 12:29:55 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk,

Je schreef onder meer:

> Het huidige analyse-niveau beperkt zich tot globaal tot wat
programmatische
> inhoudsanalyses en personalistische typeringen van de Leider. Ik vind dat
> te beperkt voor een strategisch antwoord.
>
> Ik denk dat we voorzichtig aan ook eens wat sociale analyses moeten plegen
> (wie werpen zich op als vertegenwoordigers, wie voelen er zich toe
> aangetrokken?). Verder zou een linguistische analyse zinvol kunnen zijn.
In
> welk opzicht verschilt het populistisch appel van de conventionele
politici?

Ik geloof, dat al wel her en der pogingen tot sociale analyses plaatsvinden,
zoals in de door mij gelezen NRC, VK en VN, en dat daarbij vooral de nadruk
ligt op de van oudsher stemmende arbeider in de volkswijken -de klassieke
PvdA stemmer-, die zich in zijn huidige leefwereld niet meer door de
politiek, dan wel de overheid voelt begrepen. Is dat de reden dat je ook een
linguistische (taalkundige) analyse wil?

Maar ik merk zeker in mijn Rotterdamse werkomgeving, dat het aantal mensen,
dat op LPF, althans wijlen Fortuyn heeft gestemd, veel groter is dan alleen
deze achterban. En ik verbaas me nog steeds over het aantal
aspirantkamerleden voor LPF met een deugdelijke academische achtergrond. Er
zit  veel frustratie over het gevoel van onmacht invloed te kunnen hebben op
de besluitvorming van de politiek, cq de overheid, zoals Mar-Alexander dat
ook tegen Paars heeft.

Maar ook voor D66 geldt, dat zonder een grondige analyse van de verschuiving
het moeilijk zal worden succesvol oppositie te voeren. Dan blijft het teveel
hangen in het belachelijk maken van de huidige te vormen regering over hun
onmacht de daadwerkelijke problemen aan te pakken  en het amateurisme van de
nieuwe kamerleden. Hoe vermakelijk ook, daar moeten we het niet van hebben.

Groet,

Tjerk