Van Paars naar Grijs

Mon Jul 8 11:14:33 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>Beste Marc,
>Je ironie prikkelt mij opnieuw tot een nadere analyse van het populisme.
>Een morele paradox rest ons: moeten we de arrogante neoliberalen van Paars
>- met name de PvdA en D66 - wel instrumenten in handen spelen om weer terug
>te komen in het toernooi? Wat zouden ze kunnen uitrichten tegen het derde
>VVD-kabinet na Lubbers?

 Eerlijk gezegd vraag ik mij dat ook af. Het is allemaal niet zo geloof-
 waardig meer. En dat terwijl we deze maand (?) het MEEST ENGE kabinet
 gaan krijgen dat Nederland ooit bestuurd heeft.

 Normaliter zou men zeggen: dat is dus vrij inschieten. Maar deze 'Grijze
 Wolven' (die houden we erin) hebben nu juist kunnen aantreden omdat de
 politiek in Nederland al een paar jaar ver van normaal is. De oppositie
 is minstens zo grijs als de (aantredende) coalitie.

 Ik zie de toekomst vrij hopeloos in, eerlijk gezegd. Het wachten is op
 het instorten van de LPF, lijkt me. De opinie-cijfers stemmen wat dat
 betreft weer hoopvol. Maar er zou natuurlijk gewerkt moeten worden aan
 een alternatief voor CDA/LPF/VVD. Maar dat mag niet van Paars of zo...

 Gisteren reed ik even door Velsen. M'n hemel, daar staan dus WEGWIJZERS
 hoe men naar het graf van Fortuyn komt ! De gekte gaat maar door.

 Het zou me niets verbazen als Pimsalabim voor zijn herbegravenis opnieuw
 wordt opgebaard... (Of zou dat wat al te 'bruin' zijn ?)