De vraag van de week...

Wim Rampen (thuis) w.rampen at PLANET.NL
Sun Jul 7 13:47:48 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste lijsters,

Op de web-site democraten.nu vandaag gesignaleerd: de vraag van de week...(en het antwoord erachter)

      Mag er naar gas gezocht worden in de Waddenzee?

      Nee. Het Waddengebied is een uniek en internationaal erkend natuurgebied, het is een wetland onder de conventie van Ramsar, het behoort tot de Ecologische Hoofdstructuur en valt onder de Europese Habitat- en Vogelrichtlijn. Deze richtlijnen bepalen dat ingrijpen in beschermde gebieden alleen mogelijk is als het gaat om een zwaarwegend maatschappelijk belang. Moeten de gasboringen in de Waddenzee beschouwd worden als een zwaarwegend maatschappelijk belang. Wij vinden van niet. De benutting van de gasvoorraden onder de Waddenzee is op dit moment vanuit het oogpunt van de nationale energievoorziening niet nodig. In deze tijd van begrotingsoverschotten is ook geen sprake van een economische noodzaak tot winning. Daarnaast zijn de risico's van schade aan het gebied en het ecologisch systeem groot.

      Laatste verandering van deze vraag 23.09.2001, 20:05

Bij de beoordeling van het antwoord heb ik aangegeven: Compleet Waardeloos... Het is natuurlijk allesbehalve duidelijk en vernieuwend.. Dit antwoord is vast geschreven door juridische ambtenaren... Ik wordt erg depressief van verwijzingen naar conventies in plaasten die ik niet ken, met mensen die ik niet ken, habitat- en vogelrichtlijnen van hoge Europese orde..etc.. Daar gaat het immers niet om. Het gaat er immers om of we er voor of er tegen zijn en zo waarom. Dit antwoord is hetzelfde als: ik ben tegen moord want de wet zegt dat het niet mag... Compleet Waardeloos GEXXX..dus. Wellicht kunnen we samen iets doen aan een beter antwoord op de vraag. Mijn voorzet is:

Nee! D66 vindt het behoud van de Waddenzee als beschermd natuurgebied belangrijker dan economisch gewin. Voor de komende tientallen jaren is er voldoende energie beschikbaar. De enige reden om te boren naar gas in de Waddenzee is dus een economische reden: de huidige regering wil nog meer geld tot zijn beschikking hebben. Dit is voor D66 onvoldoende reden om een uniek en internationaal erkend natuurgebied aan te tasten.

Groet,

Wim Rampen