Re.Grijs Kabinet

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Fri Jul 5 22:53:00 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ernst,

Pas op met je woorden, want voor je het weet demoniseer je weer en breek je
het lijntje met Pim. Ik mag Ferry al niet eens Oud Elsevier noemen.En als je
niet op past, komt ook Hilterman er weer aan.

 Ik vind grijs nog te neutraal vor het komend kabinet, en ik ben er nog
steeds niet zeker van, of Balkenende er nu wel gaat inzitten (en ik heb het
hem ook nog nooit met zoveel woorden horen zeggen). Als hij inderdaad
politiek gevoel heeft doet hij het ook niet! Ik schat in, dat het komend
kabinet een week of drie na de Provinciale Staten verkiezingen volgend jaar
aftreedt. LPF haalt er twee zetels,  1 in in de PS van Zuid Holland (Dost,
Van Booijen?) en 1 in de PS van Flevoland (Almere!), de Eerste Kamer krijgt
geen LPF vertegenwoordiger en daar ga je dus al met je vertegenwoordiging in
de  wetgevende macht. Maar de EK zal dan wel een CDAbolwerk worden, met
misschien zelfs meer dan 38 zetels (de meerderheid dus). En inmiddels hebben
dan de PvdA, D66 en zeker ook Paul Rosenmuller de juiste toon gevonden om
het nieuwe kabinet met de rampzalige gevolgen van hun niet-bestuur te
confronteren.

Als Mat Herben verstandig is, pakt hij een ministerschap en kan hij blijven
doen, waar hij de rest van zijn leven al zo goed in was: het vertolken van
het gedachtengoed van anderen (als woordvoerder van Defensie, Central Parks,
Pim en de geest van Pim, maar hij had geen hotline heb ik van hem begrepen,
hij moest een jaar wachten op een reguliere aansluiting, zo zei hij laatst
in de GPD bladen). Als fractievoorzitter kan hij na de Algemene
Beschouwingen zijn biezen pakken, want dat kan hij niet en zijn fractie
heeft dan inmiddels zelf het pluche ontdekt.

Maar ja, wie ben ik? Vooralsnog kan ik het alleen negatief beantwoorden:
Iemand die niet een hokje rood maakt op een stembiljet van een groepering,
die noch een lijsttrekker heeft, noch een program, en noch een
partijorganisatie.

Groet,

Tjerk

PS: ik hoor net op Nova allerlei ministersnamen vallen en ik heb mijn oude
baas als studentenassistent bij de vakgroep Staatsrecht (die vader Donner
nog benoemd heeft als professor) nog niet gehoord: Andries Postma, nu
professor, oud senator (zijn dissertatie ging over de sociale wetgeving
tussen 1874 en 1889, ik mocht hem helpen) en hij duikt overal op als een
duveltje uit een doosje.