Rechts/ links: maar wat te doen?

Wed Jan 30 13:48:44 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Mark e.a.,

Ik vind jouw bijdragen heel waardevol voor mezelf, omdat je in blijft gaan
op de inhoud met argumenten en zeker niet blijft hangen in generaliserende
diskwalificaties van personen en trends.

Ik ben met je eens dat gedogen in de zin van toestaan wat beter is en werkt
dan verbieden en handhaven soms of vaak goed kan zijn. Maar het is niet per
definitie goed, zoals de generalisaties rechts en links dat ook niet zijn.
Dat is toch juist een van de grondslagen van D66, dat we niet ideologisch
dogmatisch politiek willen bedrijven en problemen en oplossingen willen
bewerken. We moeten dus concreet blijven om te kunnen bediscussieren wat wel
en niet goed is om toe te staan, te begeleiden, te regelen, of juist te
verbieden, bestrijden, handhaven. Zelfs per onderwerp is het niet zwart wit.
Euthenasie, ja, maar in plaats van a la CDA vaag gedogen heeft D66 ervoor
gezorgd dat het wettelijk zover mogelijk niet meer strafbaar is mits aan
zorgvuldigheidseisen wordt voldaan.

Ik sla aan op de discussies omdat ik graag wil dat we genuanceerd blijven
denken en voorstellen blijven doen, dat mag van mij zowel zogenaamd linkse
als rechtse analyses en deeloplossingen bevatten, ook D66 mag aangeven wat
ze niet wil toestaan en gehandhaafd wil hebben zonder bang te zijn dan ook
rechts te worden of aan de verrechtsing mee te doen.

Een voorbeeld waar ik dan niet blij mee ben is dat Van Boxtel geld wil van
mensen die met een buitenlander willen huwen (of gelijk behandeld ongehuwd
samenwonen, dat blijft toch toegestaan nu het "homo"-huwelijk ook is
toegestaan. Ik vind dat niet abject omdat het rechts zou zijn, maar omdat je
van mensen die met Nederlanders trouwen ook geen geld vraagt, terwijl als je
nadenkt over de maatschappelijk kosten van trouwen, enorme fiscale voordelen
voor niet of minder werkende partners, gratis meeverzekerd zijn voor
allerlei zaken, minder belasting- en premiebijdragen, de kosten van
voorzieningen voor kinderen, dan vallen de kosten van inburgering in het
niet.
Bovendien, als ik trouw met een ontwikkelde jongen uit het buitenland die
met mij op eigen kracht werkt, Nederlands leert enzovoort, zonder ook maar
een bijdrage van de gemeenschap, hij betaalt juist veel premies en
belastingen, dan vraag ik me werkelijk af waar Van Boxtel het over heeft en
vind ik het zelfs onbehoorlijk bestuur dat over de hoogte van de bijdrage om
te mogen trouwen geen enkele duidelijkheid is gegeven. Zo ga je niet met
mensen om dacht ik. Denk eens aan de onzekerheid die nu is geschapen voor
mensen die overwegen in de (nabije) toekomst met hun buitenlandse vriend of
vriendein te gaan samenwonen of trouwen in Nederland.
Kennelijk gaat het er vooral om met name Marrokanen minder met buitenlanders
te laten trouwen of om het gebrek aan eisen aan de inburgering zelf. Pak die
problemen dan direct aan, als je het oprecht een probleem vindt, in plaats
van alle Nederlanders die met een prima zelf in te burgeren buitenlander nog
eens extra te straffen bovenop de grote eigen moeite die ze al doen om een
gelukkig leven te creeren. Het is echt makkelijker, gemiddeld, dat gewoon
met een Nederlander te doen.

Sorry voor mijn afwijkende voorbeelden,

Fritz van Rikxoort