Rechts/ links: maar wat te doen?

Wed Jan 30 00:32:31 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Marc,

Ik voel me door je aangesproken. Ik denk dat je gedogen en tolerantie ten
onrechte op een hoop gooit. Ik ben een groot voorstander van tolerantie en
individualisering (ook door jou in een adem als links  en waardevol genoemd)
en ontplooiingsmogelijkheden, maar een even groot tegenstander van gedogen.

Een voorbeeld. Ik ben er tegen als gedoogd wordt dat mensen tegen de
verkeersregels in door rood licht rijden. Maar ik zou ervoor zijn dat op
veel kruispunten waar dat heel goed kan het in de verkeersregels toegestaan
wordt, net als in Amerika, dat waar een bord staat "turn right on red" het
dus gewoon volgens de regels mag dat je rechtsaf slaat door rood mits je
geen ander verkeer kruist en hindert. Het gaat erom dat voor iedereen
duidelijk blijft wat er wel en niet mag en dat dat gehandhaafd wordt.
Fietsenstelen wordt in Amsterdam tot mijn spijt gedoogd. Zelfs voor het
politiebureau aan de Singel. Als je een politieagent wijst op een
fietsendief die net bezig is een dure fiets te stelen voor dat bureau, dan
wacht hij net zo lang met je tot de dief uit het zicht is verdwenen. Immers,
hij kent die dief al een tijdje en die wordt toch steeds weer vrijgelaten.
De volgende keer wijs ik een agent er ook maar niet meer op, totdat er
misschien
ooit weer links en rechts gehandhaafd wordt na wat verschuivingen in het
stemgedrag van boze brugers.

In Enschede en Volendam was er volgens de vele berichten overigens wel
degelijk sprake van het al dan niet tijdelijk gedogen dan wel telkenmale
achteraf legaliseren van aangetroffen overtredingen (van beperkende
bepalingen in milieuvergunningen en het zonder bouwvergunningen of tegen
beperkende bepalingen uitbouwen).

Fritz van Rikxoort