Wat is er aan de hand?

Michiel Scheffer D66 mrsch002 at PLANET.NL
Sun Jan 27 14:53:42 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Vinken,

Op het touw zitten is goed maar kortademig worden heeft weinig zin in de
politiek. Soms is een lange adem effectiever. Hein maakt zich zorgen over de
peilingen, met name het terugzakken in de NOVA Pannel. Het is goed te weten
dat NOVA werkt met een focusgroep van 600 personen die elke week wordt
gevraagd naar hun stemgedrag. Nu werkt een focusgroep conserverend, want het
staat niet sterk om van mening te veranderen. In de NOVA peiling schommelen
we al drie jaar tussen de 6 en de 9 zetels. Dat is des te opmerkelijk omdat
we sinds de presentatie van het Verkiezingsprogramma in de NIPO peiling vrij
structureel zijn gestegen van 6 naar 10 zetels. De NIPO peiling is gebaseerd
op een wisselende steekproef van 2500 personen.

Op de tweede stelling van Hein, kan ik zijn interne gerichtheid niet delen.
Je kunt niet zeggen dat het gonst over de interne verkiezingen, ook niet in
deze kroeg. Hein is een nieuw lid, maar vergeleken met vier of acht jaar
geleden zijn de leden op een serene en verantwoorde manier een voorkeur aan
het bepalen. Geen hijgerigheid in wat overigens een belangrijke exercitie
is: het is tijd voor een nieuwe generatie in de kamer. Ik proef dat veel
leden zich graag een eigen oordeel vormen en niet het advies volgen. We zien
het over een week, maar ik ben er van overtuigd dat de leden hun voorkeur
zullen uitspreken voor aanspreekbare kandidaten die aansprekende prestaties
kunnen leveren.

Ook je derde stelling kan ik ontkrachten. De meest geciteerde uitspraken van
Thom gingen over PWA en zijn uitspraken over het Rapport Baud. Dat heeft
geen slechte pers gehad, je zou zelfs kunnen zeggen dat Thom over de
afgelopen vier weken de nodige activiteit laten zien; en is zelf populairder
dan de partij in de peilingen: verklaar mij dan waarom we een probleem
hebben. Natuurlijk moeten we vechtlustig zijn: welkom hein, maar ook met
uithoudingsvermogen want het gaat om taaie stukken waar het venijn in de
details zit.

Het uitsluiten van LN is niets mis mee. je kunt wel stellen dat LN een aanta
l punten met d66 deelt, maar we delen echt niet de visie op immigratie en op
onderwijs, zorg en mobiliteit schitteren ze door de afwezigheid van concrete
voorstellen. Mooie slogans, maar niets doorgedacht. Op het WAO vlak
presteert LN het zelfs om zich bij voorbaat achter de SER te scharen, welnu
dat compromis dat dezer dagen is uitgekomen is weer het meest drassige dat
de polder heeft voortgebracht: werkgevers en werknemers spelen Sinterklas op
kosten van de gemeenschap. Als dat de moed is van LN is dan hoeft die voor
mij ook niet.

Kom snel naa NL terug, dan vechten we door

Michiel Scheffer