Handleiding populisme

Mon Jan 21 14:46:55 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Leuk dat Henk Vreekamp <vreekamp at KNOWARE.NL> een tractaatje over het
 polpulisme naar de lijst stuurde. Deze regels lijken me ietwat in strijd
 met elkaar:
>- Populisten zijn meestal nationalistisch. Soms willen ze oorlog voeren of
>de inleiding vorming op een dictatuur.
 (...)
>- Populisten zijn geen fascisten. Zij claimen absoluut geen geweld om iets
>door te drijven of te 'corrigeren'.

 Rest wel aardig. Vooral deze zin:

>- Hun vragen aan tegenstanders zijn vrijwel altijd retorisch, de aanklacht
>of de vraag sluit steeds het antwoord in.

 Doet me inderdaad denken aan de KnuffelFuhrer ('denkt U dat nu echt meneer,
 kom nou toch').

 Gisteren schijnt de KnufferFuhrer ziedend van woede weggelopen te zijn uit
 een lijsttrekkersdebat in Rotterdam (de KnuffelFuhrer wil ook in de gemeente-
 raad aldaar), dus dat belooft wat in de aanloop voor de kamerverkiezingen.

 Huidige stand van zaken: D66: 8 zetels (was 6) zie:
    http://www.politiekebarometer.nl/pbtabel.html

 Marc Fluks