D66 program in AD

Aris B. B.Aris at TK.PARLEMENT.NL
Thu Jan 17 14:43:57 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste mensen,

enige opmerkingen bij de bespreking van Holstein & Pellikaan van ons
concept-VP in het AD van vandaag.
1) Ze kraken alle VP's af; als je PvdAer Pellikaan in de wandelgangen van
zijn colleges (die ik toevallig dezer dagen volg) hoort, tuiten je oren nog
harder dan van dit commentaar op D66.
2) Het spijt me voor mijn Leidse universiteit, en mijn Vakgroep
Politicologie (waar beide heren doceren), maar ze miskennen een kardinaal
ideologisch punt: aangezien de VDB uit de "Takkiaanse, Radicale" liberale
stroming afstamde, en D66 overduidelijk de VDB-erfgenaam is (Thom toonde in
de Volkskrant aan dat de tweede VDB-erfgenaam, de PvdA, op kritieke
staatsrecht-momenten afhaakt, om van het VVD-conservatisme maar te zwijgen)
staat D66 met zijn Kiesrecht-hervorming en zijn meer inspraak voor de burger
duidelijk en volledig in de 150 jaar oude SOCIAALLIBERALE TRADITIE; daar
hoeven we ons echt niet ideologisch voor te verdiepen. Sociaalvoelende
liberalen als Sarphati hebben al eerder getoond wat je kan bereiken als je
als burger tegen een conservatief nachtwaker-bewind in moet gaan.
3) The Economist schrijft afgelopen weekend dat 11 september en de War on
Terrorism de gewoontes, issues en stellingnames in de BINNENLANDSE politiek
in de VS weliswaar niet veranderd lijken te hebben; maar volgens de
Economist is het gevoel onder die binnenlands-politieke manoeuvres
fundamenteel veranderd. Het vanaf 1814 bestaande axioma dat de VS door geen
gevaarlijke macht op eigen grondgebied aangetast kan worden, is voorgoed
weggeslagen; en wie doordenkt over de strijd tegen moslim-fundamentalisme,
moet onderkennen dat polarisatie en politiek extremisme van iedere soort
even gevaarlijk is en vermeden moet worden. Dus de reactionaire vleugel van
de Republikeinen en de "radical liberal vleugel" van de Democraten horen
minder aanhang te krijgen dan voor 11 sept. OP DEZELFDE MANIER HEEFT D66 met
haar creatie: Paars HET AXIOMA VAN DE CONTINUE CDA-PRESENTIE als voorwaarde
voor middenpolitiek WEGGEVAAGD. De Sociaal-Liberalen vaagden in de 19de eeuw
op dezelfde manier het axioma weg dat er conservatieven aan de macht moesten
blijven om het goede te behouden.

Bernard Aris