Prognose: Islam wordt volksgodsdienst # 1

wop ates wates at HOME.NL
Sun Jan 13 22:35:57 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Democraten,

Het zou iedereen een zorg moeten zijn of Islam #1 wordt.
Als ons Westers Democratisch principe van de seculiere maatschappy en
staat waar gemaakt zou worden, zou dat ook kunnen.
Met de huidige opvattingen van de Islamieten zal dat nog even duren.
Mohammed heeft z'n predikingen zo ingericht en in de Koran vastgelegd,
als een voor zijn tijd werkzaam systeem van voorschriften.
Christenen hebben een vergelijkbaar referentie document in de Bijbel.
Wat daar allemaal instaat is ook niet helemaal meer vandaag toepasbaar,
de veiligheidsklep die daar ingebouwd zit is het zichzelf tegenspreken.
Als er iemand opstaat die brult,oog om oog, dan kan er met het zelfde
recht iemand opstaan die roept, keer hem de andere wang toe.
Mohammed heeft iets vergelijkbaars gedaan, de Fathwa, erkende
godsdiestgeleerden kunnen in onderling overleg voor het heden geldende
regels vaststellen, die dan een met de Koran vergelijkbare geldigheid
hebben. Dat geeft elke era z'n kans om voor die tijd wijzigingen aan te
brengen in de toepassing van de Koran. De Koran zelf kan niet gewijzigd
worden maar de uitleg van een voorschrift wel. En dat is in het verleden
ook veelvuldig gebeurd.
Er is maar een zeer gering deel van de Islamieten die fanatisch en
haatdragend zijn. Fundamentalisten genoeg, maar het merendeel van hun
nagestreefde doelen mag ons dan vreemd zijn, ze doen ons geen kwaad. Het
deel van de Islamieten dat echt gevaarlijk voor ons is wordt bestuurd
door een betrekkelijk gering aantal voorschriften, die ze onkwetsbaar
maakt. De voor ons meest duidelijke, een gelovige die sterft in de grote
Djihad belandt rechtstreeks op de trappen van de troon van Mohammed,
onverschillig wat hij in z'n leven hier fout heeft gedaan. En nou weet
ik wel dat er velen zijn die zeggen dat dat er niet letterlijk staat,
maar er schijnt genoeg ruimte te zijn om het geloofwaardig zo uit te leggen
Nou zijn er op deze lijst niet zoveel mensen, die veel waardering op
kunnen brengen voor de Amerikaanse aanpak. De Amerikanen hebben alle
recht en reden om des duivels te zijn, gaat toch niet aan om met die
stupide bombers eindeloos rubble te reduceren tot rubble in dat verwegistan.
Belangrijker als wraak is ook de toekomst, willen wij en ons nageslacht
kunnen leven op deze aarde met zoveel en steeds meer Moslims om ons
heen, dan zal er m.i. een weg gevonden moeten worden om de
schriftgeleerden op 1 lijn te krijgen en te laten zeggen, in een Fhatwa,
dat de grote Jhihad in de huidige tijd geen plaats meer heeft.

Wop Ates