stemadvies TK-lijst

Sat Jan 5 10:12:44 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ben het nog steeds, na lezing van alle andere bijdragen aan de lijst, in
grote lijnen met Mark eens dat de mix oud en nieuw onvoldoende is. Wellicht
licht Hans nog toe dat bij verloren verkiezingen er toezeggingen zijn van de
lang in de kamer zittende campagnevoerders dan op te stappen en plaats te
maken, anders zou dat een triest en onlogisch resultaat geven in de kamer.
Alleen dan vind ik het blijven doorvechten om de verkiezingen alsnog na acht
jaar te
proberen te winnen echt te waarderen. Alleen dan blijkt dat het niet om het
eigen pluche gaat.

Maar beter ware het naar mijn mening geweest gewoon vanaf plaats twee oud en
nieuw te mengen in de verhouding 1 tot 1 of 2 tot 1, opdat bij elke uitslag
een derde tot de helft verversing van de fractie plaats vindt per periode,
en voor de bestuursrijpen, immers ook vanaf lagere plaatsen kan naar een
eventuele kabinetsdeelname worden uitgezonden.

Hoewel ik vertrouwen heb in de kwaliteitsweging van de kandidaten op zich,
los van mijn eigen voorkeuren, ik weet nog niet of er een duidelijke
verantwoording bij het advies komt (die heb ik op de d66-site nog niet
gezien). Zo een toelichting vind ik onmisbaar, omdat je anders niet eens
weet wat wel en niet bekend was bij de commissie en is meegewogen (heb al
eens meegemaakt dat een kandidaat die al eens een tijdje zonder
raadsvergaderingen te bezoeken de vergoeding opstreek en hoog op het advies
kwam elders de volgende periode, zonder dat dit werd meegewogen, na de
voorzitter geraadpleegd te hebben trok de kandidaat zich plotseling terug
voor de
presentatiebijeenkomst). En op welke verkiezingsuitslagen op welke wijzen
wordt geanticipeerd.

Van een aantal kandidaten begrijp ik hun lage plaats / hoge plaats nog niet.
Zonder toelichting / verantwoording welke kwaliteiten per kandidaat gewogen
(erkend) zijn, anders dan ik vooralsnog begrijp (per kandidaat, zeker nu
niet meer in groepen geadviseerd maar per plaats op de lijst geplaatst
wordt, in het geheel over te nemen met een vinkje), kan ik ook niet anders
dan het advies naast me neer leggen en mijn eigen waarnemingen vertrouwen.
Niet uit wantrouwen, maar omdat beoordeling van het advies onmogelijk is.

Succes met het invullen van de lijst en de campagne,

Fritz van Rikxoort