stemadvies TK-lijst

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Sat Jan 5 04:59:35 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark hat geschrieben:

>Vervolgens kom je bij de echte verkiezingen echter niet met
voorkeursstemmen in de kamer (neem ik tenminste
even voor het gemak aan). Je lift mee met Thom de Graaf en het
verkiezingsprogramma."<

Das ist schon ganzvoll mit e/i wechsel und d/t verwinschel! Klar.

Maar, Mark, het is een waar woord. Behalve Erika Terpstra en Jan Pronk komt
geen enkele volksvertegenwoordiger op eigen kracht in de Tweede Kamer.
Iedereen mag er zijn werk doen bij gratie van de lijsttrekker. Soms is dat
heel letterlijk, zoals bij Rob van Gijzel, die van Ad Melkert geen hogere
Melkertbaan mocht krijgen dan 43 , soms gaat dat via stemformulieren van
plezierige dan wel negatieve dan wel misantropische dan wel superdeskundige
of volledige leeklookalikes op grote lijstten en moet je maar afwachten, wat
de stemtaktiek heeft uitgebracht, als het formulier al niet onbegrijpelijk
is, zoals in Florida (ik heb vlinders in mjn buik en op het formulier). Nu
de verkiezingen er aan komen, wil een ieder opeens een districtenstelsel. Na
de verkiezingen is een ieder het vergeten, en mocht het al tot een
wetsvoorstel leiden, dan loop je nog  tegen de Eerste Kamer, die weliswaar
medewetgever is, maar niet als zodanig wordt gekozen. Ze worden getrapt door
leden van de Provinciale Staten, zo'n instatie waar al helemaal niemand op
stemt omdat hun functie nu eenmaal niet publiekgericht is, en ook overigens
nergens op gericht.

Toen ik als nummer 8 op de lijst in de gemeenteraad van Utrecht werd
gekozen, waar de vorige lijst slechts 2 zetels kende, heb ik dan ook met
overtuiging geroepen: Shit, ik zit in de raad!. En ik realiseerde me ook
onmiddellijk, dat het niet door de lokale lijsttrekker kwam (ook al stond
Nicky van 't Riet heel ravissant op de posters) , maar door Hans van Mierlo,
die zo goed kon verwoorden, wat er toen(1990) mis was met de politiek en die
door een ongeschoren, maar machtige Lubbers werkende weg was weg gewerkt.

We moeten nu de lijst samenstellen, en ik ga  voor minimaal tien zetels voor
ons. Regeringsdeelname na de verkiezingen is niet waarschijnlijk Dus gaan er
geen mensen van de top van de lijst naar een volgend kabinet, zoals De Graaf
als minister van BiJuZa, Van Boxtel als staatssecretaris van allochtone
voetballers en drugsgebruikers en Boris als hechtenisbewaarder, ook in de
donkerste kamers. Het zal nog een gepuzzel worden, daarboven.

Maar we krijgen, denk ik, wel een goed lijstje,

Koop jij een nieuw hondje voor de Clinton's?

Tjerk