stemadvies TK-lijst

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Sat Jan 5 03:11:24 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark,

In hoeverre bestaat de programcommissie uit profeten, waarzeggers en
Jomanda's? In hoeverre kan een ALV van D66, bijeen in een willekeurig
verbouwd klooster, de toekomst, minimaal 4 jaar van te voren, voorspellen?
Hoe heilig is het schrift?

Ik heb geen behoefte aan letterexegeten in de Tweede Kamer, mensen die zich
star aan het voorgeschreven woord houden (wat er staat? waterstaat!, schreef
Houwing al eens). Een fundamenteel punt van kritiek op het huidige Paars en
het daaraan voorafgaande Rood Wit en het daar weer aan voorafgaande Blauw
Wit was, dat het parlement geen eigen vrijheid meer had, omdat ze gebonden
was aan het regeerakkoord en de uitleg ervan, zoals de wijze, maar
ongeschoren Lubbers en de zuinige, maar geschoren Kok dat deden in hun
Torentje, in aan wezigheid van de betrokken volksvertegenwoordigers.

Ik weet, dat je aan een kruiwagen vol willekeurig springende kikkers ook
niets hebt, maar ik verwacht wel van Tweede Kamerleden, dat zij zonder vaste
last of ruggespraak hun woordje kunnen doen (Let wel: internetraadpleging
valt hier naar de letter niet onder!, art 67 lid 3 Grondwet spreekt slechts
over stemmen zonder een last).

Daar heb je onafhankelijk denkende types voor nodig, die weten, wanneer het
collectief van de straffe partijdiscipline dient voor te gaan en wanneer
niet.

Heeft dus zo'n partijprogram helemaal geen betekenis? Neen, de pers kan
eruit citeren en er vervolgens bestuurders of volksvertegenwoordigers op
vastnagelen, het geeft een denkrichting of bijbeluitleg weer en je kunt je
er in moeilijke discussies op beroepen, in de zekerheid, dat de wederpartij
het toch niet heeft gelezen. En je kunt er een regeerakkoord mee metselen,
in de zekerheid, dat het de soms noodzakelijke flexibiliteit weer voor jaren
heeft vastgezet. In wezen zou een half A-4tje voldoende moeten wezen voor de
uit te dragen boodschap.

Is dit een half A-4 tje?

Tjerk

http://explorer.msn.com/intl.asp.