stemadvies TK-lijst

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Fri Jan 4 02:10:59 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Koek:

> Over de plaats van Hein van Meeteren twijfel ik sterk. Enerzijds heeft
> D66 veel behoefte heeft aan iemand als Hein, die echt een sterke
> presentatie in huis heeft.

> Anderzijds kan ik me bepaalde opmerkingen herinneren - over het militair
> ingrijpen in Joegoslavie ("oorlogsmisdaad"), bijvoorbeeld, of over
> Europese integratie ("het is tijd de Europese vrijheden in te leveren")
> - die ik niet graag van een D66-Kamerlid zou horen...

Beste Mark,
Je twijfel kan ik me voorstellen.
Inderdaad, ik heb van nature een bloedhekel aan alle vormen van militair
ingrijpen. Het is, in mijn ogen, een spirituele of beter gezegd: een morele
nederlaag. Het is kennelijk niet mogelijk geweest de conflicten of
geschillen met vreedzame middelen, zoals debat, dialoog en/of democratische
procedures, op te lossen. Dus telkens wanneer ik geconfronteerd word met een
militair avontuur van onze overheid, komt weerzin in me op. En die weerzin
uit ik dan. Dat kan je veroordelen, maar ik zit zo in elkaar. Voor mij
blijven democratie en oorlog voeren nu eenmaal twee diametraal tegenover
elkar staande grootheden. Waar democratie werkelijk bloeit daar kan geen
oorlog (moorden, martelen, bombarderen, verkrachten etc.) zijn. Andersom:
waar oorlog woedt, daar sterft de democratie. Mijn weerzin tegen oorlog komt
dus voort uit een diep geloof in de democratie en uit mijn geloof dat het
mogelijk is om met vreedzame (wat niet wil zeggen "softe") instrumenten
geschillen te beslechten (ik ben niet voor niets mediator van beroep).

Soms mòèt je oorlog voeren. Dat zie ik ook wel. Er bestaan "just wars". De
democratie moet zich soms fysiek verdedigen tegen interne of externe
aanvallen. Zover kan ik meegaan met oorlogshandelingen van bijvoorbeeld de
Navo. Of van de VS ten aanzien van Bin Laden. Maar daarbij moeten wel
grenzen worden bewaakt. Die grenzen worden soms overschreden. Bijvoorbeeld
in Kosovo. Bijvoorbeeld in Afghanistan. Wanneer honderden, soms duizenden
weerloze en onschuldige burgers het slachtoffer worden van een in oorsprong
"just war", dan gaat er iets mis. Als een hele bevolking wordt ontworteld,
als massa's mensen op de vlucht worden gedreven, als duizenden en duizenden
kinderen de honger -en de vriesdood dreigen te sterven, dan zijn grenzen
overschreden. En dan mag je soms spreken van oorlogsmisdaden. Zo is voor mij
de Highway Of Death in de Golfoorlog nog steeds onverteerbaar. Voor mij zijn
oorlogsmisdaden feitelijkheden die je objectief moet vaststellen, geheel
onafhankelijk van de vraag wie de misdaden heeft gepleegd. Als Amerikanen of
Europeanen oorlogsmisdaden plegen is dat even ernstig als wanneer El
Queida-mensen oorlogsmisdaden plegen. Ook al worden de misdaden in een
oog-om-oog proces gepleegd. Laat ons niet blind zijn (zeg ik Beatrix na).

Ontneem me alsjeblieft het recht niet mijn geweten te laten spreken. Als je
mij het uiten van mijn geweten, ook als kamerlid, ontzegt, en dat zou in D66
de bedrijfscultuur zijn, dan stelt, sorry, dat kamerlidmaatschap niet veel
voor. Dan verlies ik mijn geloof in de democratie. Een democratie kan niet
functioneren met volksvertegenwoordigers met een slot op de mond.

Voor mij is nu belangrijk duidelijk te maken: ik kan slechts functioneren,
ook als kamerlid, zoals ik ben. Zoals ik gebakken ben. Waarbij ik,
uiteraard, open sta voor kritiek, voor suggesties, voor correcties. Maar
mijn geweten kan ik niet afleggen. Zelfs niet onder het regime van een
eventuele fractiediscipline.

Is dit het begin van een antwoord?