FW: Universiteit Den Haag i.o.

Ad Huikeshoven adhuikeshoven at WANADOO.NL
Sun Feb 24 19:31:07 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Democraten!

Den Haag had nog geen Universiteit. Hierbij een afschrift van een brief
per e-mail aan een aantal personen met een verzoek tot onderlinge
samenwerking om te komen tot een onderkoepelende organisatie, c.q.
geconcentreerd administratief (marketing) centrum, ter promotie van de
reeds bestaande Instituten in Den Haag – mede ter internationale
promotie van Den Haag als stad van recht en vrede en om een grote reeks
van reeds op dit vlak bestaande en van onderop opborrelende initiatieven
te bundelen. Samen staan we sterk!

In ieder geval kan ik reeds op de volle medewerking rekenen van de Kamer
van Koophandel Haaglanden blijkens de ter hunner kantore gevoerde
gesprekken op woensdag 20/02/2002 om 2 uur na de middag en op vrijdag
22/02/2002 om 2 uur 30 na de middag. Overigens profileren de
afgestudeerden van de Haagse Hogeschool zich reeds in het
(angel-saksische) buitenland als afgestudeerde bachelors en masters van
de University the Hague.

Wat jammer nou toch dat het (lees de ambtenaren van het) Ministerie van
Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen er feitelijk alles aan doen om
samenwerking tussen Hogescholen en Universiteiten te frustreren of te
blokkeren. Of is het dat de bestaande Universiteiten voor hun
marktaandeel (in de markt voor aankomende studenten) vrezen?

Mij dunkt dat een bundeling van krachten in Den Haag kan leiden tot een
koek die aanmerkelijk groter is – namelijk doordat een internationale
universiteit weleens een forse wereldwijde – of om te beginnen Europese
Unie wijde – aantrekkingskracht zou kunnen hebben op aankomende
studenten in de hele wereld – of om te beginnen in de Europese Unie.
Uiteraard bestaat het risico dat het onderwijs, onderzoek of bestuur
niet het bij een Universiteit behorende niveau of kwaliteit zal halen.

Er zijn natuurlijk nog veel meer risico’s. Juist het onderkennen van
dergelijke risico’s wijst de weg naar mogelijkheden deze te beheersen,
dat wil zeggen te voorkomen dat Universitaire niveau of kwaliteit niet
bereikt wordt. Wie meer zou willen weten over beheersen van risico’s in
het onderwijs leze het artikel ‘Onderwijs en risico’s: op weg naar een
dynamische risicobeheersingscyclus’ van drs. John Poot RA en drs. Ronald
te Loo in de bundel “Verantwoording van klasse(n); toezicht en
verantwoording van de financiën van de onderwijssector.” onder redactie
van mr. G.D. Minderman, prof.dr. J.P. Bahlmann en prof.mr. H.R.B.M.
Kummeling uitgegeven in 2000 door Tjeenk Willink te Deventer, ISBN
90-271-5198-9 NUGI 693/302.

Wie meer zou willen weten over de ideeën achter de opzet van een
Universiteit Haaglanden / ’s-Gravenhage / Den Haag neme contact op met:

Ad Huikeshoven ME MBA
Vondelstraat 33
2513 EN  's-Gravenhage
telefoon/fax +31(070)3608510
e-mail: adhuikeshoven at wanadoo.nl

----- afschrift e-mail -----

Aan:     Mw. H.M. Murre -  van den Berg
            Mw. M. Bos Buurman
            G.H.A. Schrijver
            B. Hoetjes
Van:     Ad Huikeshoven
Betreft:  Universiteit Den Haag i.o. (particulier initiatief)
D.D.:     19 februari 2002

---------

Internationale Stad van Recht en Vrede, 19 februari 2002

Geachte Dames, Geachte Commodore, Geachte Professor

De Haag bruist. Den Haag ontbreekt echter een Universiteit. Een jaar
geleden heb ik – op particulier initiatief – de Universiteit Den Haag
opgericht. Een jaar geleden schreef ik een concept blokboek voor een
(internationale) opleiding probleem gestuurd bestuur. In de bijlage bij
deze e-mail vind U het concept van dat blokboek.

Ik heb een droom en ik onderhandel. Dát is tussen denken en doen. Ik
droom van een betere wereld en ik onderhandel vrede.

Den Haag bezit reeds een reeks van - min of meer - op wetenschappelijke
leest geschoeide Instituten. Deze Instituten profileren zich thans nog
niet onder één noemer, bijvoorbeeld ‘Universiteit Den Haag’. Als deze
Instituten vanuit de basis met elkaar zouden willen samenwerken dan
zouden zij zich kunnen profileren onder een gemeenschappelijke noemer.

In plaats van me te conformeren aan de regels van het Ministerie van
Onderwijs, Kunst en Wetenschappen of de regels van de Gemeente Den Haag
kies ik voor profileren. Dat betekent niet dat ik de regels aan mijn
laars lap. Het betekent wél dat ik bij deze overheidsinstellingen niet
ga bedelen om geld. Immers wie betaalt, bepaalt. Ik geloof in mijn eigen
kracht en heb vertrouwen in mezelf. Ik heb geen behoefte om te wachten
op de politiek, want dan kan ik nog wel vier à vijf jaar wachten. Ik
droom van een Universiteit Den Haag en ik onderhandel over samenwerking
tussen bestaande Instituten, om Den Haag ook internationaal te kunnen
profileren als universiteitsstad. Samen staan we sterk!

Heleen van de Berg heb ik vorige week gevraagd of zij iemand kent die
het zou willen en kunnen om te fungeren als bouwdecaan voor een
Samen-op-Weg Faculteit i.o. Zij reageerde buitengewoon enthousiast. Het
zal nog wel twee à drie jaar duren om voldoende draagvlak daarvoor te
creëren bij de zuster-faculteiten, zowel bij de seculiere opleidingen,
als bij de predikanten opleidingen als bij de gecombineerde
wetenschappelijke- en predikantenopleidingen alsmede bij de Samen-op-Weg
Kerken . Wat mij betreft hoeven zij níet voor hun hachje te vrezen. Mijn
voorkeur zou er naar uit gaan de Samen-op-Weg studenten te laten werken,
te laten leren en te laten studeren - ter stimulering van hun
creativiteit - aan álle bestaande faculteiten godgeleerdheid en
leer/werkstages te laten lopen waar de cursisten dat zélf verkiezen.

Marlies Bos-Buurman vraag ik bij deze of zij iemand kent die het zou
willen en kunnen om te fungeren als bouwdecaan voor een Faculteit
Internationaal en Europees Recht (“TMC Asser Instituut”).

Commodore Schrijver vraag ik bij deze of hij iemand kent die het zou
willen en kunnen om te fungeren als bouwdecaan voor een Faculteit
Militaire Wetenschappen (“Instituut Defensie Leergangen”).

Professor Hoetjes vraag ik bij deze of zij iemand kent die het zou
willen en kunnen om te fungeren als bouwdecaan voor een Faculteit
Internationale Bestuurskunde (“Instituut Clingendaeil”).

Het zou me behagen met u te overleggen over een gemeenschappelijk
grondslag (samenwerking) voor de Universiteit Den Haag. Mijn gedachten
gaan uit naar Probleem Gestuurd Onderzoek, Probleem Gestuurd Onderwijs
en Probleem Gestuurd Bestuur.

Met de meeste hoogachting,

Ad Huikeshoven

Voorzitter College van Bestuur / Rector Magnificus / Bouwdecaan a.i.
Faculteit Primaire Gezondheids-Zorg,

Assistent Secretaris-Generaal Organisatie voor Vrede in het Midden
Oosten

Voorzitter Haagse Go-club “Seki”,

Enthousiast lid van de Haagse Roeivereniging De Laak. De Laak is de
grootste en goedkoopste Fitness Club van Den Haag (voor € 221,= per jaar
onbeperkt fitnessen in het krachthonk en mag je daarnaast ook nog
onbeperkt roeien! De Laak Prognose Race op de Schie / Vliet is op Zondag
3 Maart aanstaande.

Bijlage:
Concept Blokboek 1.1 voor een opleiding Probleem Gestuurd Bestuur.  Op
te vragen via adhuikeshoven at wanadoo.nl

C.C.
Bas van Oosterhout, Redacteur Intermediair, Katern Economie &
Management.