Lichtelijk onwel

Michiel Scheffer D66 mrsch002 at PLANET.NL
Fri Feb 22 18:58:12 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Henk,

Je stelt me teleur met je kennis van de sociaal culturele dynamiek van de
19de en 20ste eeuw namelijk het feit dat er in die periode een enorme
sociale religieuze en ethnische blending is gedaan onder invloed van
industriasering, urbanisering, secularisering en verburgerlijking. Ik ben
niet de enige afstammeling van k]joodse handelaren die zich geassimileerd
hebben en huwelijke zijn aangegaan met protestanten en katholieken. Ik ben
niet de enige Nederlander/Europeaan die vijf generaties terug meerdere
nationaliteiten en relgise heeft: bij mij zijn dat joodse handelaren,
boheemse industrielen, Schotse verarmde landadel, britse koloniale
militairen, frans-protestantse ambachtslieden, katholieke tuinders uit het
Westland, politiek vluchtelingen uit de Savoye (thans Italie), militairen
uit Breda.

Juist het perspectief van ethnische en religieuze zuiverheid is een fictie.
In Europa zit bij velen het multiculturalisme in de genen en in  het
hoofd..Die multiculturele mix leid vaak tot een agnostische
geloofsovertuiging en een penchant voor sociale upgrading en opleiding
(joden en hun hang naar goed onderwijs).

Dr M. Scheffer (prom. geograaf cum laude)